Echelon en DB.NL (Was:Re: Voor lul lopen)

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Jul 6 13:29:10 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 12:53 06-07-2000 Thursday, Raimond wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Speciaal voor Hein,
>
>ik behoor tot degenen die zich ergeren aan de overmaat van
><hersen-dump> op deze lijst.

Allemaal mooi en aardig, maar wat wil je mí'j nou zeggen?

>Wat ik wel de moeite waard vind - is bijv. zo'n discussie over
>ECHELON. Daar wordt heen en weer gespeeld, getwijfeld en toch
>weet iemand weer iets meer - met bijgevoegde URL. Het kan best
>tegenvallen achteraf, maar het gaat tenminste over iets.

Kijk, da's nou leuk. Want daar komt langs een ándere hoek toch die verdomde
stichting DB.NL in zicht. Als Stichting hebben we al tijden geleden op de
gevaren van ECHELON gewezen. Naar aanleiding van (o.a.) daarvan heeft ons
kamerlid Bekker toen reeds vragen gesteld in de kamer.
Ik citeer even en geef je -chronoligisch terugggaande- de bron:

(Uit: http://www.db.nl/Actueel.html)

   (a) 11 Februari, 2000

     Echelon leidt tot vervolging USA en Engeland

     Frankrijk gaat Engeland en de USA laten vervolgen wegens
     afluisterpraktijken in Echelon verband. Lees meer.

(b) 8 mei 1999

     Rapport EP echelon/enfopol beschikbaar op net

     De STOA - commissie (Science and Technology Options
     Assessment Panel of the European Parliament) van het Europees
     Parlement heeft op 6 mei een rapport (IC2000) goedgekeurd als
     `working document' over het aftappen van digitale communicatie.
     Ook spraakherkenning wordt hierin aan de orde gesteld. U kunt het
     hier lezen.

(c) 1 mei 1999

     ENFOPOL gaat door, eind mei vermoedelijke startdatum

     De Internet-aftapacties in de Europese unie gaan, onder kleine
     wijzgingen, door. Lees meer op de volgende bronnenpagina. The
     Guardian meldt dat een Amerikaanse firma aftapinstallaties gaat
     aanbrengen bij providers. Dit is uitgelekt informatie uit het
     ENFOPOL 19-rapport.

(d)  8 maart 1999

     Europawijde actie tegen ENFOPOL komt op gang

     In diverse landen binnen Europa begint de burger zich te roeren
     tegen de veel te indringende praktijken die de verschillende
     veiligheids -en opsporingsdiensten dreigen te ontwikkelen. Ook de
     Telegraaf kopte vanmorgen panisch dat de nieuwe EUROPOL veel
     te vergaande bevoegdheden dreigt te krijgen. Tegelijkertijd staat
     ENFOPOL nog steeds permanent ter discussie. In Duitsland is een
     grootscheepse actie op het net begonnen. DB.NL steunt deze actie.
     Misschien u ook.

(e) 18 februari 1999

     ENFOPOL continued: Irish Times waarschuwt voor
     willekeurig aftappen door politie en justitie

     In het financiële gedeelte van de Irish Times Online waarschuwt de
     krant voor de consequenties van het grootschalige aftap -en
     afluiternetwerk dat de opsporings -en vervolgingsdiensten van
     verschillende Europese landen willen invoeren. Deze aftap-activiteit
     hebben we leren kennen onder de naam ENFOPOL. Met name de
     mogelijkheid dat het aan de vrije beoordeling van een
     opsporings-functionaris overgelaten wordt te beslissen wie,
     wanneer en hoe afgetapt wordt, vervult de krant met zorg. Misbruik
     van macht door de politie komt in alle landen voor, besluit de krant.
     Lees het artikel.

(f)  29 december 1998

     ENFOPOL staat niet alleen. Satelliet uitgezocht om als
     eerste gescreend te worden. Privacy-beschermers staan
     op scherp..

     Het Iridium satelliet-netwerk wordt als eerste object onderworpen
     aan de snuffel en aftap activiteiten van een mondiaal
     samenwerkingsverband van politie -en opsporingsdiensten.
     ENFOPOL is dus ingebed in een serie maatregelen die tot doel
     hebben het digitale berichtenverkeer op wereldschaal te bewaken
     en indien nodig af te tappen. Ook het verbod op zware versleuteling
     (encryptie) van berichten past in dit beeld. Is onze privacy in
     gevaar? Lees hierover meer bij O'Reilly & Associates.

(g) 22 oktober 1998

     Kamerlid Bakker (d66) stelt vragen aan Minister President Kok,
     naar aanleiding van publikaties in NRC/Handelsblad en de Open
     Brief van DB.NL

     Het D66-Kamerlid A.Bakker heeft, zodra hij via het NRC/Handelsblad en
     DB.NL-lijst vernam van de aftapplannen binnen de EU door een
     samenwerking van de Amerikaanse FBI en Europese inlichtendiensten,
     vragen gesteld aan Minister President Wim Kok en de Ministers van
     Justitie en Verkeer en Waterstaa

(h)  20 oktober 1998

     Bestuur DB.NL schrijft open brief aan Wim Kok:

     Het Bestuur van de stichting schrijft een open brief aan Wim Kok
     aangaande verregaande aftapplannen in de Europese Unie, in
     samenwerking met de Amerikaanse FBI.

(i)  17 oktober 1998

     Europees Parlement rapporteert accoord over aftappen.

     De NRC meldt dat het Europees Parlement in een rapport melding
     maakt van een in het geheim (via de telex!) gesloten accoord
     binnen Europa rond een plan waarin de weg wordt vrijgemaakt voor
     inlichtendiensten om -zelfs zonder enige verdenking!- alla
     dataverkeer in de unie af te tappen. DBNL is ernstig verontrust over
     dit accoord en zal protest aantekenen bij de Nederlandse
     vertegenwoordigers in het Europees Parlement. Lees meer

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl