Echelon

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Thu Jul 6 12:05:39 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bas van Gils <bvg at linuxfan.com> schreef,
>Vanochtend las ik in de Volkskrant twee berichten over het vermaarde project
>"Echelon". De titels van beide artikelen:
 (...)
<Sinds vlak na de tweede wereldoorlog wordt er, met name door de Britten en
>Amerikanen, gewerkt aan een internationaal afluistersysteem.

 Alle persberichten over deze kwestie staan op:
    http://search.news.yahoo.com/search/news?p=echelon&c=news&n=1000

>Op diverse websites over Echelon wordt getracht om Echelon "horen dol" te
>maken.

 Ik heb dus even gekeken wat er zoal op Internet te vinden is. Nergens vind
 ik die 'overbekende' lijst van keywords. Er wordt veel beweerd maar je
 ziet niets substantieels. Meer dan een foto van een grondstation heb ik niet
 aangetroffen (http://www.fire.net.nz/echelon.htm )

 Hoort dit soms thuis in het rijtje 'kanker-van-gsm', 'gevaarlijke hoog-
 spanningskabels', en 'genetische manipulatie' ? Kortom: worden we soms
 banggemaakt voor (de keerzijde van) de technische vooruitgang door hen
 die daar moeite mee hebben ? Gaat het hier om zoiets als het 'ontkennen
 van graancirkels' door 'geheime diensten' ? Als je kijkt naar de bewerin-
 gen van de proponenten, dan lijkt het daar inderdaad iets van weg te
 hebben.

 Dit zou al tientallen jaren aan de gang zijn. Waar blijft die ene NSA-
 agent die gebukt gaat onder een knagend geweten en vervolgens uit de
 school klapt ? Waar is die radio-amateur die Echelon-downlinks regis-
 treert ? Waarom zou een overheid zich stelselmatig bezighouden met be-
 drijfsspionage ?

 Dat lijken me vragen die hout snijden...

 Marc Fluks