Checks & Balances (was Federaal Europa)

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Wed Jul 5 19:29:06 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein schreef:

>Maar de natie-staat blijft  daarbij de basis, wat ik je brom.

Hein,

Brommen hoef je niet, althans niet voorlopig denk ik. Dat is afhankelijk van
je taalgebruik :-)
Ik denk wel, dat je gelijk hebt en de eerste komende 25 jaar het zwaartepunt
van bestuur en wetgeving bij de naties blijft , ofschoon het me niet zou
verbazen, als België als staat op gaat in Europa en Vlaanderen en Wallonië
overblijven. Maar naast besluitvorming op nationaal niveau met zijn systeem
van checks and balances, hoe ook en hoe ook gegroeid, zal de Europese Unie
ook beter geinstitutionalisserd moeten worden, met ook besluitvorming en
democratische legitimatie van deze besluitvorming, inclusief adagia als
macht en controle op de macht en democratisch gekozen organen.

In plaats van bijvoorbeeld het Nederlandse model (zie mijn email van
vanacht)  kan dat zeker het Amerikaanse zijn. We kiezen een president, die
een regering (nu nog de commissie) samenstelt, we kiezen een parlement , met
bijv per lidsaat 2 of 3 senatoren in een Senaat en een Huis van
Afgevaardigden, die door alle Europeanen direkt gekozen kunnen worden. En
dan bedoel ik ook echt direkt, en niet zoals nu, dat we eens per vijf jaar
alleen maar op vertegenwoordigers van de Nederlandse politieke partijen
mogen stemmen, maar dat ik dan ook op Paddy Ashdown kan stemmen, of
Margreeth Somerfleut van de Radikale Venstre.

Deze zorgt voor de wetten, waarbij het bestuur en wetgever over en weer
checks and balances hebben en het Europese Hof wordt de hoogste rechterlijke
instantie. Dit dus bovenop de wijze, waarop de nationale overheden hun eigen
bestuur hebben ingericht voor de besluitvorming, die hen conform het
subsidiariteitsbeginsel toekomt.

Toevallig las ik vanmiddag nog wat in de Vrij Nederland van vorige week, en
daar vond een debat plaats tussen een Duitser (federalist) en een Fransman
(nu minister en aanhanger van een federatief stelsel), waar eigenlijk ook
dezelfde argumenten de revue passeerden. Tot mijn verbazing bleken Thom de
Graaf en Jan Hoekema onlangs in de NRC (ik heb het artikel zelf gemist, dit
pik ik op uit de VN) een artikel gepubliceerd, waarin zij ook voor een
europese federatie pleitten. Ik dacht in de lijnen, zoal ik deze hierboven
ook heb neergezet. En dat zal ongetwijfeld ook het standpunt van D66 zijn,
dat is wat ik je brom.

Tjerk