Betuweroute en/of ijzeren rijn

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Wed Jul 5 10:47:57 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Robert Jan Jonker schreef:

> [...]

Belgie).

>Nee Chido, die is er niet.
<knip>
>De IJzeren Rijn is in zijn opzet vergelijkbaar met het oude betuwelijntje,
door
>Gorinchem, Leerdam, Tiel en nog wat plaatsen, dat begin jaren negentig
>vergeleken is met het A15-tracé en op basis van milieuaspecten is
>afgevallen. Kortom: Belgie is nu waar Nederland in 1990 was, toen
>opwaarderen van het bestaande Betuwelijntje nog als een optie werd gezien.

Dus binnen nu en niet al te lang zal Belgie ofwel de IJzeren Rijn gaan
opwaarderen (door het natuurgebied en woonkernen) of ook onze Zuiderburen
komen met een 'nieuwe' IJzeren Rijn, a la de Nieuwe Betuwelijn. Want ook zij
hebben een probleem. Prachtig. Dan hebben we zo meteen twee van die lijnen
liggen, allebei met een hoop aangerichte schade en verschrikkelijk duur,
waarbij het nog maar de vraag is of het allemaal economisch rendabel zal zijn.
Je had natuurlijk ook gezamenlijk (Rotterdam en Antwerpen) naar een oplossing
kunnen zoeken en de Belgische voorstellen heetten ook allemaal IJzeren Rijn,
maar er waren meerdere trace's mogelijk. En zeker in combinatie met
efficienter vervoer via binnenvaart was het m.i. zeer haalbaar. Wat mij zo
ergert, is dat alle andere mogelijkheden door de beleidsmakers in Nederland
consequent genegeerd zijn (onder invloed van de
Havenbaronnen-Nederland-Distributieland lobby), of met flauwe, vaak
politieke, smoezen ('we willen het kabinet niet laten vallen') naar de
papierversnipperaar verwezen zijn.

Dus inderdaad: de oude IJzeren Rijn i.p.v. de nieuwe Betuwelijn is geen
optie. Maar tussen al die andere (gezamenlijke) mogelijkheden waren er een
aantal die zeer levensvatbaar waren. Waarom dan niet serieus besproken? Dat
heb ik al in het vorige mailtje uitgelegd.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.