Onzorgvuldig en onprofessioneel

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Wed Jul 5 10:30:03 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 06:36 05-07-2000 Wednesday, Max Kok wrote:

>OK, Erik (met excuses voor de c) heeft zich VOLLEDIG gekweten van zijn
>bewijslast en me een mail laten zien waarvan ik zelfs schrok. Dat was erger
>dan mijn meest pessimistische verwachtingen. En ik houd, met Remko, ook best
>van gepeperde taal.... Dat was beslist geen fatsoenlijk taalgebruik, meneer
>van Meteren, maar het is ook wel eens leuk Hein 'ns lekker grof te zien
>schelden. "Dus maislul: oprotten !!", hoe verzin je 't !

Conclusie: het is Erik van den Muijzenberg wederom gelukt met het citaatje
`Dus Maislul, oprotten" iemand die niet verder wenste te onderzoeken in
welke context dit is geschreven het citaat op deze lijst te reproduceren.
Afegezien van de schending van de netiquette heeft het stoken kennelijk
zijn vruchten afgeworpen. (Overigens schrijft u van Meeteren met twee
e's.). Het citaatje is onderrdeel van een ellenlange interactie tussen
bestuur en enkele `gasten' omtrent wangedrag van die `gasten' op een van de
lijsten van de stichting Digitale Burgerbeweging Nederland waarvan ik
bestuurslid was.

Ik constateer:

(a) Waarvan ik werd beschuldigd is niet bewezen. Ik heb namelijk niemand
voor `lul' uitgemaakt, maar slechts de aanduiding waarmee een anonimus zich
mengde in een discussie verbasterd
(Maisil-->Maislul). Dat is iets heel anders. De conclusie van de
zelfbenoemde arbiter Kok is dus onprofessioneel, onzorgvuldig en voor mij
schadelijk. Dat neem ik hem kwalijk. In een mailtje aan mij beweerde hij
dat hij in zijn vak `heel snel en heel goed' een oordeel kan vellen. Hij
heeft bewezen zijn vak niet goed te verstaan en geen afgewogen oordel te
kunnen vellen.

(b) Het advies `op te rotten' aan de Heer Anonimus zich noemende Maisil
vond plaats in het kader van het opschonen van een semi-open discussielijst
die werd gevoerd door de stichting DB.NL. Deze lijst werd reeds jaren
geteisterd door ruziezoekers en schelders. Erik vanden Muijzenberg was er
een van. De Heer Maisil was er ook een. Omdat het statutair onmogelijk was
te modereren moest het bestuur, waarvan ik woordvoerder was, een andere
taktiek hanteren om de lijst  enigszins te vrijwaren van notoire
querulanten. Hierop is, als experiment, een korte periode het `lik op stuk'
beleid gevoerd. Elke scheldpartij werd beantwoord met een scherpe reactie
van de woordvoerder. Redelijkheid werd met redelijkheid beantwoord,
wangedrag met harde verbale reacties. In dit licht werd de Heer (of
mevrouw) Maisil voor de keuze gesteld: of zich voorstellen en onder eigen
meedoen aan de discussie, of "oprotten".

(c) de hypocrisie van de verontwaardiging van de Heer van den Muijzenberg
omtrent dit ene zinnetje (dat hij me al maanden nadraagt en aan ieder die
het horen wil wil laten lezen als "bewijs" van mijn slechte inborst) is
zowel stuitend als lachwekkend.  Nu we toch aan het citeren slaan, het was
de Heer van den Muijzenberg die mij bij herhaling heeft toegevoegd te
moeten `ophoepelen' (een variant van `oprotten' als ik het goed heb..). Een
citaatje:

(begin citaat)