De 'reply-to' jungle, deel II

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sun Jul 2 23:58:39 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Arjan Stoffels uitte de woorden:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Alweer enige tijd krijg ik als ik op reply druk 'Discussielijst over D66' in
> beeld. M.a.w. de afzender van alle mail is de lijst. Dus ook het reply adres!
> Indertijd is dat door zeer veel mensen gevraagd omdat de schrijver van een mail
> de reactie meestal twee keer binnenkreeg.
> M.a.w. Als je nu offlist reageert zal je wel het juiste email adres moeten
> gebruiken, zonder meer replyen gaat verkeerd zoals sommigen al hebben ontdekt.

Nee. nee. nee.

Indien bij jou de reply op een lijstbericht naar de lijst gaat, is je
mailprogramma fout geimplementeerd. De lijst stuurt nl. *geen* reply-to
header mee zoals ik al eerder heb uitgelegd (zie archief, februari).
Een reply gaat dus normaal gesproken naar de auteur. Niet echter bij
onze vriend Barends want die meent dan zelf maar een 'reply-to-list'
header te moeten toevoegen en verzuimd dat uiteraard uit te zetten
wanneer hij iemand persoonlijk mailt vanaf zijn 'lijstaccount'. EvdM
heeft dat weldegelijk correct gezien.

Het is een verwarrende wereld waarin de braindead software meedogenloos
om zich heen grijpt. Niet alleen mailclients verzuimen lege regels te
respecteren (het discussiepunt uit februari), ook ons fraaie archief
vertoond vreemde trekjes. Neem nu het laatste mailtje van Arjan,
daar stond 1 reply header in, nl. naar hemzelf (is door hem zelf om
de een of andere reden meegezonden). Kijk je echter in het archief
dan zul je daar een reply-to-list header zien die *niet* in het
daadwerkelijke bericht zat. Probeer dan de leek nog maar eens uit
te leggen wat er aan de hand is :-)

Welnu, laten we deze discussie maar weer snel staken want er zal toch
wel niks veranderen aan de lijst, noch wat betreft moderatie, noch wat
betreft configuratie. En misschien is dat maar goed ook? Men moet gewoon
leren te lezen waar men iets heen stuurt alvorens 'op send te klikken',
zoals sommigen mail versturen noemen :-)

Met vriendelijke groet,
--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                            phone: +31-30-2900900 |