Amsterdam én TCA laten de taxichauffeur in de kou staan

Atilla Arda arda at CISTRON.NL
Sun Jan 30 23:07:37 CET 2000

Theo schreef:

> Daar heeft de minister van VenW al lang een uitstekend voorstel voor gedaan
> als ik me niet vergis om hen via belasting te compenseren.

Voordat er misverstanden ontstaan nog enkele passages uit het artikel:
http://www.D66Amsterdam.com/fractie/artikelen/taxichauffeurs_in_de_steek_gelaten.htm

"Misschien is er meer mogelijk. Waarom zoekt de TCA voor haar chauffeurs
niet uit wie degenen waren die zich zo verrijkt hebben? Wellicht kan een
deel van de schade verhaald worden, want de handel in vergunningen was
verboden. Als het bestuur van de TCA dat niet voor haar rijders doet,
ligt het voor de hand dat die zelf het initiatief nemen om hun schade
ter verhalen.

De gemeente zou hen daarbij moeten helpen. Dat is ze moreel verplicht
omdat het gemeentebestuur medeverantwoordelijk is voor de problemen van
sommige chauffeurs. Wethouders en raadsleden die de afgelopen jaren
verantwoordelijk waren voor het taxibeleid hebben oogluikend toegestaan
dat chauffeurs geld staken in een monopoliemarkt die wel uit elkaar
moest vallen."

Het gaat dus niet om meer geld van de overheid, maar het verhalen van
schade op diegenen die hebben verdiend aan de handel in vergunningen. We
krijgen meer en meer verhalen van gedupeerde chauffeurs die erop wijzen
dat een klein clubje nieuwe vergunningen aan zichzelf gaf en vervolgens
verpachtte voor een kleine tienduizend gulden per maand.

Tegen de tijd dat men door had dat de nieuwe wet er zou komen, waardoor
de vergunningen niets meer waard zouden zijn, heeft men ze verkocht aan
'argeloze' chauffeurs. En of we dat nu leuk vinden of niet, maar
argeloze mensen zijn er nu eenmaal. Daar verdienen wereldwijd vele
fraudeurs hun geld mee.

Met vriendelijke groeten,

Atilla Arda             D66-fractie Gemeenteraad Amsterdam
http://arda.op.het.net  http://www.d66amsterdam.com
http://www.d66amsterdam.com/taxi