tolle Fakten Osterreichs:

constantijn dolmans dolmanscpim at HOTMAIL.COM
Sat Jan 29 13:19:59 CET 2000

Beste Emiel en lijsters,

Ik maak me heel boos over de genuanceerdheid van iets wat niet te nuanceren
valt. Een paar dingen:

knip
> [...]
>Subject: Re: tolle Fakten Osterreichs:
>Date: Fri, 28 Jan 2000 18:54:15 +0100
>
>Oostenrijk was in de oorlog deel van het Duitse rijk en
>Oostenrijkers waren dus gewoon dienstplichtig in het Duitse
>leger. De Waffen SS was voor hen een Duits leger onderdeel. Dat
>er soldaten reunies gehouden worden is dus ook normaal. Het
>Nederlandse leger in Indie heeft ook dorpen platgebrand,
>krijgsgevangen doodgeschoten en gemarteld bij verhoren. Onze
>Indie veteranen mogen reunies houden zo veel ze willen en hoeven
>zich daar niet voor te verontschuldigen. Waarom zouden de

Ze mogen best reunies houden, maar zich wel bewust zijn van datgene wat ze
hebben aangericht. Daar horen excuses en verontschuldigingen bij. Dat geldt
inderdaad niet alleen voor Oostenrijkers, Duitsers of Japanners, maar ook
voor de fouten van de Nederlandse overheid en burgers in Indië of de
behandeling van joden in Nederland na '45. Kok begint dat gelukkig een
beetje in te zien.

knip
>Kortom, Thom de Graaf zou zich met de Nederlandse problemen
>bezig moeten houden en niet met de Oostenrijkse.

Nee dus want het is niet alleen een Oostenrijks probleem. De in Nederland
gevestigde ABN-AMRO Bank heeft een ideetje bedacht waarbij door beleggingen
van Oostenrijkse overheidsgelden in de Nederlandse woningbouw kinderbijslag
in Oostenrijk wordt gefinancierd voor "etnisch Oostenrijkse" burgers. Dit
ideetje staat ook in het verkiezingsprogramma van de FPÖ. Ik hoef niet uit
te leggen dat dit pure discriminatie is. Het gaat mij er niet om dat Haider
het verleden goed praat, het gaat erom dat hij de toekomst verpest. De
verantwoordelijkheid voor die toekomst houdt niet op bij onze landgrenzen.
Ik ben een groot tegenstander van je al te veel bemoeien met interne
aangelegenheden van een land, maar in dit geval vind ik het uitstekend dat
Thom de Graaf zich uitlaat over wat in Oostenrijk aan het gebeuren is.

Constantijn Dolmans