FW: Gasboringen Biesbosch

Augusteijn M. M.Augusteijn at TK.PARLEMENT.NL
Tue Jan 25 14:43:50 CET 2000

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Augusteijn M.
Verzonden: dinsdag 25 januari 2000 14:30
Aan: 'manx1 at wxs.nl'; D66 at NIC.SURFNET.NL
CC: fractie at onelist.com
Onderwerp: RE: Gasboringen Biesbosch

In Nederland wordt op heel veel plaatsen naar gas geboord, Groningen,
Drenthe, Noord Holland, de Noordzee. In de meeste gevallen gaat dat zonder
grote problemen; bodemdaling treedt soms wel op, soms leidt dit tot scheuren
in gebouwen. Schade aan natuurwaarden is niet eerder opgetreden, maar valt
te vrezen in het geval van de Waddenzee-boringen. Het gaat hier om een fors
gasveld dat onder een groot deel van de Waddenzee zelf ligt. Bodemdaling
daar zou het eco-systeem, dat afhankelijk is van droogvallen en onderlopen,
kunnen aantasten.
In Brabant is een klein gasveld ontdenkt. Het bevindt zich in een gebied
waar ook de Biesbosch in ligt. Echter, de proefboringen vinden daarbuiten
plaats, buiten het gebied dat valt onder de Vogel- en Habitatrichtlijn.
Voor proefboringen in het Biesboschgebied zou een aparte vergunning nodig
zijn. Het standpunt van de fraktie is: zorgvuldigheid in natuurgebieden
blijft vereist, ook en zeker in de Biesbosch; het is echter niet zo dat er
in Nederland nergens meer naar gas geboord kan worden. Vergunningen moeten
apart op alle aspecten worden bekeken. In het gebied tussen Dordrecht,
Schoonhoven en Wijk en Aalburg, waar het hier om gaat, zijn proefboringen
dus niet uitgesloten.
Marijke Augusteijn-Esser