Geweld & Media

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Tue Jan 25 14:16:39 CET 2000

> From:          Mark Giebels <m.m.t.giebels at wb.utwente.nl>

> Dat 'zinloos geweld' door de politie, het OM, maatschappelijke
> groeperingen etc. een hogere prioriteit moet krijgen is een
> goede zaak en dat wordt ook hoog tijd.

adhesie

> 'Zinloos geweld' blijft altijd bestaan, net als andere misdaden,
> armoede, kansarmen, psychische problemen, zelfmoorden, etc. We
> kunnen er wel voor zorgen dat het welzijn van mensen beetje bij
> beetje wordt verbeterd. En over de langere tijd bezien is die
> ontwikkeling er ook, zeker in participatieve democratieen. Maar dat
> gaat niet vanzelf, daar moeten we als betrokken burgers met z'n
> allen aan werken.

adhesie

> Suggestie: Fundamenteel verkeerde dingen veranderen.. ;-)

adhesie

> De rol van 'geweldsverheerlijking' door de media vind ik zeer
> discutabel zowel wat betreft de richting van de invloed op 'zinloos
> geweld' als de impact van de invloed. Daarbij vind ik dat ouders
> primair verantwoordelijk zijn voor het 'sturen' van het
> TV-kijkgedrag en andere vormen van informatieabsorptie door hun
> kinderen, niet de overheid. Ik ben dan ook geen voorstander van
> bevoogdende mediamanipulatie door de overheid.

ad..?????

> Groeten,
> Mark.

Het gekke is, Mark dat ik je eerst de zaken buitengewoon helder neerzet,
om het vervolgens in de laatste twee zinnen weer compleet om zeep te
helpen. Zo lijkt het alsof je de consequenties van je eigen redenering
niet wilt aanvaarden. Is dat niet net zoiets als vaststellen dat de
patiënt gewond is en vervolgens te ver.... om een pleister op de wond te
plakken?
We mogen ons toch best collectief verantwoordelijk voelen en daar
consequenties uit trekken!?

William Oosterwijk
D66 Drenthe