Geweld & Media

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Tue Jan 25 11:49:20 CET 2000

"Dr. Marc-Alexander Fluks" wrote:
>  (het is een stochastisch verschijnsel, dus men krijgt er geen vat op)

Huh? Stochastische variabelen zijn meestal wel degelijk te
beinvloeden. Maar misschien bedoel je hier chaotische of
non-lineaire verschijnselen.

> "B.Buma" wrote:
> Ik zou nog drie dingen willen opmerken welke met het voeren van
> een zinvolle discussie te maken hebben:
>
> 1. we praten over kansen. dit betekent dat we wel invloed kunnen
> uitoefenen op de aantallen, heel moeilijk invloed kunnen
> uitoefenen op specifieke individuele situaties.

Precies. Als niet-wiskundige toch een stukje wiskunde: Stochastische
variabelen zijn niet deterministisch, maar hebben wel
meest-waarschijnlijke en gemiddelde waarden, varianties en absolute
of kansgerelateerde minima en maxima die mogelijk te beinvloeden
zijn. Probleem is wel dat de verdelingsfunctie meestal niet (exact
genoeg) is te definieren omdat de oorzaken te complex en te
dynamisch zijn, wat een extra onzekerheid in de voorspelbaarheid
oplevert.

> Zoals door vrijwel
> iedereen opgemerkt, geweld is er altijd geweest. Uitbannen is
> illusoir. Dat wil niet zeggen dat je niets zou kunnen doen.

Ik denk niet dat iemand dat heeft beweerd. Dat 'zinloos geweld' door
de politie, het OM, maatschappelijke groeperingen etc. een hogere
prioriteit moet krijgen is een goede zaak en dat wordt ook hoog
tijd.

> 2. het heeft geen zin deze discussie aan te gaan als we uitvoerig
> gaan discussieren over of er nu wel of geen  noodzaak is er wat
> aan te doen.

Is die discussie gevoerd dan? Wel m.b.t. 'mediainvloed', maar niet
m.b.t. 'zinloos geweld'. Het lijkt me niet dat er ook maar e e n
lijster of Democraat een 'laissez faire' m.b.t. 'zinloos geweld'
voorstaat.

> Ten eerste geeft ons programma aan dat we ons dit
> soort zaken aantrekken,

Dat mag (moet) een richtlijn voor de fractie zijn, niet voor de
leden. Ik trek me er niet iets van aan *omdat* het in ons programma
staat.

> 3. waarschijnlijk zou het hele probleem niet bestaan als de
> maatschappij beter in elkaar zat;

'Zinloos geweld' blijft altijd bestaan, net als andere misdaden,
armoede, kansarmen, psychische problemen, zelfmoorden, etc. We
kunnen er wel voor zorgen dat het welzijn van mensen beetje bij
beetje wordt verbeterd. En over de langere tijd bezien is die
ontwikkeling er ook, zeker in participatieve democratieen. Maar dat
gaat niet vanzelf, daar moeten we als betrokken burgers met z'n
allen aan werken.

> ook ik mag graag dicussieren
> over zaken welke fundamenteel verkeerd zijn in de wereld. Voor een
> pragmatische politieke partij is het echter ook handig om te
> kijken wat je in de gegeven situatie kunt doen.

Suggestie: Fundamenteel verkeerde dingen veranderen.. ;-)

Wat zinloos geweld betreft hebben we op het juiste moment de juiste
projectminister, namelijk Roger van Boxtel. Zijn
projectministerschap is bij uitstek geschikt om de maatschappelijke
actoren in discussie te brengen over de preventie van straatgeweld
en tot een integrale aanpak te komen. Daarnaast mogen we natuurlijk
niet vergeten dat het probleem in de dorpen waar Roger van Boxtel
zijn pijlen niet op richt ook groot is.

De rol van 'geweldsverheerlijking' door de media vind ik zeer
discutabel zowel wat betreft de richting van de invloed op 'zinloos
geweld' als de impact van de invloed. Daarbij vind ik dat ouders
primair verantwoordelijk zijn voor het 'sturen' van het
TV-kijkgedrag en andere vormen van informatieabsorptie door hun
kinderen, niet de overheid. Ik ben dan ook geen voorstander van
bevoogdende mediamanipulatie door de overheid.

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels