Geweld en media

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Mon Jan 24 19:11:51 CET 2000

Ik schoot vroeger altijd met een klappistooltje. Tegenwoordig zie ik
kinderen karatetrappen maken naar elkaar, gewoon om te stoeien. Men kan
vaststellen dat dit soort schijngevechten in ieder geval qua stijl
veranderen in de loop van de tijd. Ik vermoed dat dat wordt afgeleid van TV
en spelletjes. Wat ik niet weet is in hoeverre dit soort schijngevechten te
maken hebben met echt vechten. Ik kan me voorstellen dat jongeren iemand een
klap geven of in elkaar trappen niet direct relateren aan levensgevaarlijk,
omdat je op TV en in spellen zo vaak kunt trappen alk je wilt of schieten,
zonder dat je geraakt wordt. De relatie actie en gevolg is een beetje kwijt,
alle vechthelden kun je zo vaak in elkaar schoppen als je wilt, gebeurt
niks! Enfin, de relatie met de werkelijkheid weet ik niet. Ik keek ook
altiijd naar vecht en geweld dingen, ik heb nog niemand doodgeslagen. Maar
het is misschien net als met roken en longkanker, sommigen gaan dood van
roken, anderen worden er 110 mee. Maar volgens mij zijn er ge noeg studies
bekend om enig statistisch inzicht (voor wat het waard is) te krijgen.