Geweld & Media

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Mon Jan 24 11:50:35 CET 2000

 Bo Buma <stractic at euronet.nl> schreef,
>Voor diegenen die meer geïntersseerd zijn hoe dingen nu echt in elkaar
>zitten,
 (...)
>Het mag duidelijk zijn dat er zeker niet met stelligheid gezegd kan worden
>dathet verband tussen geweld en media nooit is aangetoond.

 Ik heb je linkjes eens bekeken, beste Bo, en ook even doorgeklikt, maar dat
 valt niet mee. 't Was zo bar en boos dat ik maar ben opgehouden...

>Probleem:
>Geweldsfilms kunnen schadelijk zijn voor jeugdigen. De audiovisuele
>bedrijfstak (b.v. bioscoop; video; multimedia) besteden onvoldoende
>aandacht aan dit probleem.

 Afgezien van de taalfout (b.v. i.p.v. bijv.) zie ik hier niets dat enige
 informatie bevat (het woord 'geweldsfilms' staat overigens niet in de Van
 Dale). Men gaat ervan uit dat iets zo is. Dat daaruit valt af te leiden
 dat iets ook zo is, lijkt mij geen bewijs voor wat dan ook. 't Is maar
 goed dat mensen, die in deze branche zitten, daar onvoldoende aandacht
 voor hebben. Er is nog hoop.

 Schande dat zoiets op de web-site van het Ministerie van Justitie staat.

>Tom & Jerry
>De studie leidt tot zeer uiteenlopende conclusies. Zo staat vast dat geweld op
>televisie effect heeft op kinderen.

 De conclusies zijn uiteenlopend (d.w.z.: tegenstrijdig) en daarom staat vast
 dat... Tjeetje, wat moet men nu met zoiets ?

 Zelfde URL:
>Het boek van Tom van der Voort toont aan dat de effecten van agressie op de
>buis niet per definitie als negatief moeten worden bestempeld. Belangrijk is
>in welke context het geweld wordt gepresenteerd en dat opvoeders invloed
>hebben op de reacties van het kind op het televisiegeweld.

 Zo lust ik er nog wel een: het kan vriezen, het kan dooien. Iets is zo, en
 als het niet zo is (omdat de opvoeders iets zouden bepalen), dan is daarmee
 bewezen dat het toch zo is.

 Ik mis wederom de onderbouwing.

 Marc Fluks