geweld en omroep

Rembert Oldenboom rembert at EURONET.NL
Sun Jan 23 01:58:30 CET 2000

Hoi Greetje,

Een beetje kind weet de video recorder heel goed te bedienen en kan
zodoende die screening snel omzeilen. Nog steeds hebben we niets
gelezen op deze lijst of video films en video spelletjes wel de door
velen vermoedde slechte invloed kunnen hebben op kinderen. Voor zover
ik me de resultaten van veel van dergelijke onderzoeken kan
herinneren, is deze oorzaak/gevolg relatie nooit aangetoond.

Wel ben ik het met je eens dat de media tamelijk eentonig zijn in hun
uitzendingen. Het lijkt niet sensationeel genoeg te kunnen en het
enige doel lijkt entertainment. Het jeugdjournaal en klokhuis zijn
inderdaad aangename uitzonderingen op deze trend waarmee aan de, bij
de jeugd nog altijd aanwezige aandrang meer te weten te komen over de
wereld, tegemoet wordt gekomen.

En wat hebben we buiten de beeldbuizen nog voor de hedendaagse jeugd?
Kinderen spelen vanwege verscheidene oorzaken steeds minder buiten.
Als jongeren in een groepje met elkaar staan te praten, worden ze als
'hangjongeren' weggejaagd. In mijn jeugd (20 jaar terug) trokken we
er nog wel eens een of meerdere dagen met een van de ouders erop uit:
ergens camperen, naar een pretpark / speeltuin of wat dan ook.
Tegenwoordig lijkt dit steeds minder te gebeuren (uitzondering: de
vakantie met pa en/of ma). Hoeveel aandacht schenken wij de jeugd
nog? Hoeveel uitdagingen zijn er voor hen?

Ik geloof er niet zozeer in dat de inhoud van hetgeen op tv komt of
wat voor spelletjes kids spelen hen negatief beinvloed en aanzet tot
geweld. Wel geloof ik dat mede door de tv en de computer het leven
een stuk kaler wordt voor de jeugd. Daarbij is de informatie stroom
die ze te verwerken krijgen daardoor ongelovelijk groot. Ook geloof
ik dat het kontakt tussen volwassenen en kinderen hierdoor drastisch
is verarmd. En door het vele 'buizen' spelen (onderzoeken) kinderen
minder, gaan ze minder naar buiten, trekken ze er minder vaak met
vrienden op uit - inderdaad ook om kattekwaad uit te halen.

Wanneer werd bij jou voor het laatst belletje geleld of een bal door
het raam getrapt?

Greetz,

Rembert.