korten bijstand / werkonwilligen

Marc-Jan mjahne at HOME.NL
Fri Jan 21 11:44:58 CET 2000

"de Knikker, Remko" schreef:

> in het kader van mijn eerdere voorstellen om in tijden van arbeidskrapte
> ww/bijstand te verlagen en van de recente berichten over de grote
> werkloosheid onder kamerleden:
>
> ik kan me niet voorstellen dat deze mensen moeite hebben een baan te vinden
> in Nederland in deze tijden. Als een groep onder de uitkeringsgerechtigden
> benoemd kunnen worden als onwilligen zijn het deze kamerleden wel. Valt daar
> niet iets te korten/stimuleren. Het is toch van de gekke dat deze mensen nog
> niet aan het werk zijn.

Zelden zo'n kortzichtige generaliserende reactie gezien! Omdat iemand
kamerlid is geweest en nog geen baan heeft is deze dus meteen onwillig? Er
wel eens bij nagedacht dat er veel bedrijven zijn die het
kamerlidmaatschap niet zo weten te waarderen (kijk alleen maar naar het
aantal mensen wat ontslag/geen verlenging van een contract kreeg toen ze
zich kandideerden voor het kamerlidmaatschap). Daarbij zal het voor de
bekende kamerleden misschien minder moeilijk zijn een baan te krijgen, zij
die in de minder in de publiciteit staande commissies zaten hebben daar
waarschijnlijk meer moeite mee.