Zelfdoding belangrijkste doodsoorzaak 25- tot 40-jarigen

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Thu Jan 20 15:58:57 CET 2000

Het is niet voor de hand liggend de 'oorzaak' van zelfdoding in de eerste
plaats bij 'de maatschappij' te zoeken. De meeste zelfdodingen zijn, hoe
vreemd het ook mag klinken, mislukte zelfmoord pogingen. (POGINGEN).
Het aantal doelbewuste zelfdodingen (de balanssuïcide) is zeer gering.
Ik heb de cijfers niet paraat maar daar gaat het nu niet om. Het gaat erom
het fenomeen te begrijpen.

Veel pogingen tot zelfdoding komen voort uit wanhoop. Een diep gevoelde
uitzichtloosheid of mentale pijn, zelden fysieke pijn. Een pijn die
nauwelijks voor te stellen is als dat nooit zelf is ervaren. Sommige
mensen ervaren een zo diep en intens leed dat de (mentale) pijn niet meer
te verdragen is. In de wanhoop verlost te worden van de aanhoudende
kwelling beschadigen zij zichzelf: om een 'andere' pijn te ervaren een
'echte' althans lichamelijk verklaarbare pijn die de diepe, voor de
buitenstaander niet te begrijpen, pijn moet 'vervangen'. Voor een gezond
en monter mens niet te bevatten. Het enige dat hopelijk kan helpen is
adekwate hulp op de juiste plaats, met de juiste middelen op het juiste
moment. Een (kostbaar) vangnet dus voor psychische noden. Waar we als
samenleving aan kunnen bijdragen is een structureel toereikend budget voor
het meest 'onzichtbare' deel van de gezondheidszorg: de GGz.
Zelfdoding als consequentie van een opgemaakte balans is nooit te
voorkomen. Iemand die per se dood wil gaat dood, al dan niet na een aantal
mislukte pogingen.

De tragiek zit vooral in de mislukte poging. Daaraan kan preventief op
zijn best worden bijgedragen door een goed georganiseerd vangnet voor
mensen in psychische nood, en die zijn er heel veel meer dan de meeste
mensen beseffen. Het wrange is dat geslaagde hulp onzichtbaar is, alleen
daar waar het er niet was toen het er wellicht had moeten zijn, dat zien
we terug en tot schande niet zelden in een karikaturale Telegraaf stijl
die dan -eigenlijk vol afkeer- over mensen spreekt in termen van psychoten
en schizofrenen.

Ik hoop hiermee bij te dragen aan een beter begrip
William Oosterwijk