aan: TK - CO2

Marc-Jan mjahne at HOME.NL
Thu Jan 20 12:38:24 CET 2000

"de Knikker, Remko" schreef:

> Molenkamp van de VVD zegt in een interview betreffende door hybride-techniek
> aangedreven auto's met de EO (donderdag-vandaag) dat de CO2 normen voor 2010
> NIET gehaald gaan worden.
> Wat is daarvan bekend bij D66??

Aansluitend op de vraag van Remko het volgende, enkele dagen geleden was
er een reportage op TV waarin verslag werd gedaan van de Nederlandse hulp
aan China bij het blussen van steenkoolbranden. het opsporen van de
brandende plekken had al tientallen miljoenen guldens gekost, het blussen
kost tientallen miljoenen per brand. China bleek de noodzaak van dit
blussen in te zien en was van plan een lening aan te vragen bij de
Wereldbank om een deel te kunnen bekostigen, ook Nederland zou een en
ander steunen door geld, personeel en materieel beschikbaar te stellen. In
de reportage werd gevraagd wat het belang voor Nederland hierbij was, het
antwoord hierop was dat Nederland door haar hulp de CO2 reductie van China
kon overnemen. Dit is geloof ik al eerder aan de orde geweest toen
energiebedrijven besloten in Polen te gaan investeren om zo aan de normen
te kunnen voldoen. Het kan echter toch niet zo zijn dat je als land
afspraken maakt over het reduceren van de CO2 uitstoot en vervolgens die
reductie in andere landen gaat realiseren omdat het zoveel goedkoper is?
Dat je landen als China en de voormalig oostbloklanden moet steunen lijkt
me een goede zaak maar de gerealiseerde CO2 reductie zou extra winst
moeten zijn naast hetgeen je in eigen land doet.

Marc-Jan