wachtgeld kamerleden

g.l. guelcher botticelli at WXS.NL
Thu Jan 20 09:50:25 CET 2000

voor kamerleden geldt de zgn wet APPA  (afkorting staat dacht ik voor arbeidsvoorwaarden en pensioenregeling politieke ambtsdragers). Deze wet geldt ook voor bewindslieden, wethouders en gedeputeerden. Burgemeesters hebben dacht ik eigen regeling. Voor CdK's gold niets.
Volgens deze wet hebben kamerleden recht op een wachtgeld van 80 % het eerste jaar en vervolgens 70 %. Men heeft in ieder geval recht op een wachtgeld gedurende 3 maanden (ook al ben je maar 1 dag kamerlid o.i.d.). Feitelijke duur wachtgeld identiek aan duur zittingsperiode, met maximum van 6 jaar. Nieuwe inkomsten worden verrekend met wachtgeld. Pas korting op wachtgeld als meer dan 100 % oude salaris wordt verdiend.

g.l. gülcher