Oops: Uitgangspunten D66

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Wed Jan 19 13:22:55 CET 2000

 William Oosterwijk <de.alven at planet.nl> over het verkiezingsprogramma van
 D66-Drenthe 1999:

>* Ontwikkeling van duurzaamheid kan in hoge mate worden
>bevorderd als een algemeen besef ontstaat dat uiteindelijk
>niet de mens centraal staat in het systeem maar het
>(ecosferisch) systeem bepalend is voor de mens.
  ^^^^^^^^^^^
      ??
 Eerst maar even twee definities, dan weten we weer waar we het over hebben.

 biosfeer = de gezamenlijke lagen van de Aarde en de dampkring waarin leven
            mogelijk is (een term uit de ecologie).
 ecosfeer = sfeer om een ster waarbinnen levende organismen zouden kunnen
            bestaan (een term uit de exobiologie; de Aarde ligt bijv.
            binnen de ecosfeer van de Zon).

 Uiteraard is de term 'ecosferisch systeem' nonsens. Ten eerste refereer je
 naar de biosfeer (en zeker NIET naar de ecosfeer) en ten tweede refereer
 je naar een PLAATS (en dat heeft niets met een systeem te maken).

 Ik neem aan dat je met 'ecosferisch systeem' iets als 'het milieu' bedoelt ?
 Afgezien van het taalfoutje ('uiteindelijk' ?) lijkt het bij nogal kort door
 de bocht als je stelt dat het milieu een constraint voor de mens zou zijn
 (ik neem aan dit hetgene is, dat bedoeld wordt).

>Ter illustratie:
>Zou de noodzaak tot het voeren van de duurzaamheidsdiscussie niet
>overbodig zijn geweest als niet het antroposofisch denken centraal stond
>(de mens centraal) maar het systeemtheoretische denken (i.c. de ecosfeer
>centraal).

 Antroposofie is een leer; je bedoelt (neem ik aan) 'antropocentrisch.'
 Opmerkelijk genoeg kan een ecosfeer nimmer centraal staan, daar is het
 een sfeer voor.  :-)

 Je moet erg oppassen met dit soort begrippen. Ik ben heel aardig voor
 je maar als je hiermee als D66 Drenthe naar buiten komt, dan maakt men
 gehakt van je of haalt z'n schouders op...

>Toets de uitgangspunten aan de volgende vragen:
>Heeft centraal stellen van de mens duurzaamheidswaarde.
>Leidt centraal stellen van de mens tot een algemeen toetsbaar
>uitgangspunt?

 Ik heb geen idee waar de eerste vraag zelfs maar aan refereert. De tweede
 vraag is per definitie zo (want dat staat er immers). Daarmee lijkt het
 mij geen zinvol criterium.

 Marc Fluks