PNYX: Discussie over dualisme in de lokale democratie

B.Buma stractic at EURONET.NL
Tue Jan 18 22:44:38 CET 2000

Waarom mag iedere populaire jandoedel wel als gemeenteraadslid gekozen
worden  (met alle risico's van wethouderschap van dien) en niet als
burgemeester ?
Heeft tenminste één voordeel hij/zij (zijn er eigenlijk vrouwelijke
jandoedels ?) is populair, dat redden een hoop burgemeesters op dit moment
niet.
En op de kwaliteit van burgemeesters van gemeenten van < 25.000 inwoners
krijgen we ook geen garanties.
Ik ben er in ieder geval voor dat als er een gekozen burgemeester komt, er
géén kwaliteitseisen aan worden gesteld. Pas als de kamerleden én de
ministerpresident een proeve van bekwaamheid moeten afleggen mag men dat ook
van een burgemeester vragen.
Veranderen doet zeer, zelfs de veranderingsgezinde D66-ers.

Met vriendelijke groet,
Bo Buma

PS "Polulair"  was dat express. Zo ja dan in ieder geval taalvernieuwing, of
heb ik weer wat gemist.

PPS we hebben de gekozen burgemeestr nu al vanaf het begin als kroonjuweel
tentoon gesteld, nu het erop aan komt wotrden er weer allerlei discussies
over opgestart. William wat zeggen de uitgnagspunten  en wie heeft het
programma zo snel bij de hand ?

Voorkomen moet worden dat de meest polulaire jandoedel
> gekozen wordt om redenen die ver buiten de taak liggen. Ik pleit dan ook
> voor gestandaardiseerde eisen aan~ en een protocol voor~ de presentatie
> van burgemeesterskandidaten.
>
> William Oosterwijk
> D66 Drenthe

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66