De Nieuwe Omroep

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Fri Jan 14 00:24:46 CET 2000

Mede naar aanleiding van de reactie van Carry Mout op DNO: mag ik jullie
vermoeien met het artikeltje dat ik dinsdag jl. in het Parool heb geschreven.
Redelijk pro, en tegelijk met enige ironie naar de Vara.

Hierbij:

Leve De Nieuwe Omroep en haar initiatiefnemers. Zij laten zien dat publieke
omroep in Nederland geen zaak is van het verleden, geen activiteit die
voorbestemd blijft voor de in de jaren ’20 van de 20e eeuw opgerichte oude
verenigingen, maar van hier en nu, van idealen en doelstellingen uit het
nieuwe millennium.
Aad van den Heuvel en Walter Etty hebben niettemin iets teweeg gebracht, zo
vlak nadat de VARA had aangekondigd uit het publieke bestel te willen stappen
als de plannen van ‘Den Haag’ niet zouden worden gewijzigd. Persoonlijk denk
ik trouwens dat het er nog maar weinig toe doet of wij als mediawoordvoerders
in Den Haag volgende week nu wel of niet (en wat mij betreft: niet) besluiten
de VARA tegemoet te komen. Ik denk dat de VARA gaat als zij de financien en de
discussie met de vakbonden rond kan krijgen, en niet gaat als dat niet lukt.
Het gaat immers puur om de macht op de buis. Twee jaar geleden al is de
Omroepwet dusdanig gewijzigd dat de Raad van Bestuur van de NOS bevoegdheden
heeft om te bepalen welke programma’s wanneer op welke zender te zien zijn. En
daar wordt nu nog een schepje bovenop gedaan.

Maar terwijl de VARA –en de andere omroepen, want die kijken met warme
belangstelling de kat uit de boom- op de achterhoede vechten, zijn daar ineens
nieuwe mensen, die het bewijs leveren dat publieke omroep ook iets is van deze
tijd, dat ons bestel open is. Want dat is de kern. Een levende publieke omroep
laat nieuwe zendgegadigden toe, en moet van tijd tot tijd ook toezien dat oude
zendgemachtigden verdwijnen. Zoals eerder Veronica, en nu dan mogelijk de
VARA.

Voor nieuwe initiatieven binnen de publieke omroep moet altijd plaats zijn.
Natuurlijk doen zich tal van vragen stellen bij De Nieuwe Omroep. Weet men
inderdaad tijdig voldoende ‘echte’ leden te interesseren (dus niet alleen de
leden of donateurs van de natuurorganisaties), krijgt men vervolgens tijdig
zijn programmering rond, zal men voldoen aan de eis dat minstens 25 % van de
programma’s wordt ‘afgenomen’ van onafhankelijke programmamakers (dus niet
alleen van de TROS), een vereiste uit de Mediawet immers. Zal men in staat
zijn een totaalprogramma te bieden met informatie, cultuur, educatie en ook
nog ‘verstrooiing’? Weet men langer dan enkele maanden de aandacht vast te
houden met de gedachte programma’s op het terrein van milieu,
ontwikkelingssamenwerking en mensenrechten?

Maar waarom zou men dat niet kunnen? Het idealisme van de initiatiefnemers, en
de inhoud van hun plannen, zijn in ieder geval heel wat publieker van inhoud
dan Lingo of Oppassen! ooit zijn geweest. En dus bij uitstek passend in een
gastvrij publiek bestel. Weet men dan ook nog enig enthousiasme van jongeren
te wekken, dan mag Hilversum in zijn handen wrijven, want dat is de afgelopen
10 jaar niet meer gelukt, op de (welkome) capriolen van Bart de Graaff’s BNN
na.

Het wordt weer spannend bij de publieke omroep. Programmamakers, journalisten,
idealisten krijgen de ruimte van DNO. Ik meld me vast aan.

Bert Bakker

Get free email and a permanent address at http://www.netaddress.com/?N=1