de remmende voorsprong

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Thu Jan 13 20:39:07 CET 2000

Ongeveer twee jaar geleden ben ik begonnen de ecologische voetafdruk
(een concept van de Canadese ecoloog William Rees) onder de aandacht te
brengen bij "mijn" partij. Het is een middel-bij-uitstek om aan alles wat
een mens gebruikt een relatieve maat van te geven als een indicatie van de
ecologische impact of eventueel een verspillingsfactor toe te kennen.
In een artikel dat ik begin december heb voorbereid voor het Doembo
Platform wordt het verder uiteengezet. Dat artikel zou ik gepost hebben
ware het niet dat ik de discussie in het doembo kader ervaar als een van
vele omzwervingen zonder ook maar een begin van een doel te naderen.

Het punt is, of eigenlijk: de frustratie is: D66 vist (weer) achter het
net want vanavond op pagina 2 in NRC een verhaal dat de ecologische
voetafdruk van de Nederlander aangeeft in de omvang van voetbalvelden.
Hoe dan ook: de mogelijke primeur van de introductie in Nederland zijn
we als partij in elk geval kwijt. Een gemiste kans voor de eerste groene
partij in Nederland die werkeloos toeziet hoe anderen de oogst
binnenhalen.

Permanente campagne: wat was dat ook alweer?

William Oosterwijk
D66 Drenthe