reactie op Caderius

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Sun Jan 9 11:20:18 CET 2000

Bert Bakker wrote:

> Antwoord: Als ik het goed heb (maar het debat moet nog plaatsvinden) zal een
> bescheiden aftrek van kracht blijven. Dus niet de exorbitante aftrekken van
> dit moment, wel het spaarloon (een aantal jaren juist ingevoerd door Vermeend
> in ruil voor lagere loonstijgingen) en een kleine aftrek voor de 'modale'
> werknemer en voor werknemers die niet hun hele leven pensioen hebben
> opgebouwd. Bestaande aftrekken (lopende verplichtingen) worden in beginsesl
> ook niet gerespecteerd; tegenover het verlies van aftrekbaarheid profiteert
> [...]

Hear! hear! Ik vroeg me al af of ik nog even snel een lijfrentepolis
moest gaan afsluiten voor de komende 35 jaar. Helemaal eens met dit
standpunt. Niet alleen omdat diegenen met een LR-polis ook van de
lagere tarieven profiteren, maar ook omdat iedere burger zelf
verantwoordelijk is voor het aangaan van langlopende leningen en/of
betalingen aan een bank/verzekeringsmaatschappij. Het beleid van de
overheid wat betreft belastingen wordt niet voor de eeuwigheid, maar
voor onbepaalde tijd opgesteld. Op het moment dat de politiek
vanwege verandering van politieke samenstelling of maatschappelijke
veranderingen tot andere belastingprincipes komt, dan vervalt het
oude stelsel en daarmee het recht op voortgaande aftrek van oude
aftrekposten. Het principe van gelijkheid voor iedereen moet m.i.
ten allen tijden worden gehanteerd. Jouw antwoord was enkele maanden
geleden nog geheel anders toen het over de hypotheekrenteaftrek
ging. Je stelde toen dat *als* we al de hypotheekrenteaftrek gaan
beperken dat we dat dan *alleen* kunnen doen voor nieuwkomers
(starters dus). Dit vanwege opgebouwde 'rechten'. Gelukkig volg je
die lijn nu niet als het over de LR-polissen gaat. Alhoewel ik
natuurlijk geen verschil zie....

Groeten,
Mark.

--