veteranenziekte

Hawido hawido at BART.NL
Sat Jan 8 02:26:01 CET 2000

Sorry, maar ik was even boos toen ik het onderstaande
 vluchittg maar  100 % gemeend schreef. Alle Nederlandse
redelijkheid is vaak functioneel, maar een Vlaamse meid
wil na een lange tijd Nederland haar politiek
frustraties ook wel eens uiten.

>Dat lijkt me de vraag niet. De vraag is eerder
>
>- of het KNIL-verleden (daar ging het betoog overigens niet over)
>  wel zo'n taboe is

Wie durft de kadaverkudde in Bronbeek, de trotse ex-KNIL-
militairen, ex-koloniale onderdrukkers en beroepsmoordenaars
die daar hun luxe-leventje leven, op hun verleden aan te vallen?
Ze worden gekoesterd als prachtige relikwieen uit de tijd dat
Nederland nog 'machtig' was en och wat zijn we met z'n allen
overstuur als ze een beeldje kwijt zijn . . .
Die mensen hebben gewoon willens en wetens een volk
onderdrukt, onschuldigen geliquideert, mensen die voor het
recht op vrijheid opkwamen, of toevallig kennisen, familie
etc. van verdachten.
Omdat men de Indo's als minderwaardige schepsels zag,
het waren beroepsracisten. Wat als Glimmerveen nu spontaan
actief D66-lid wordt, of Janmaat, en weigert afstand te doen
van zijn verleden? Dan wil ik velen wel eens horen.
Maar neen, die oude bebaarde KNIL-mannetjes zijn helden,
of op z'n ergst  "konden ze niet beter weten".

>- of je de politionele acties (daar ging het betoog over) kunt ver-
>  gelijken met decennia van wanbeheer en massamoord in de Congo, of
>  met de gruwelijke praktijken van Nazi-Duitsland tijdens WOII

Met alle respect, ik geloof niet dat Nazi-Duitsland in Nederland
hele dorpen heeft uitgemoord omdat er 1 jood zou wonen.
Wat meer dan geregeld in Indie gebeurde als er 1
opstandelijk mogelijk heen was gevlucht.
De politionele acties en de Nazi-praktijken zijn beiden zo
vol gruwelijkheden dat er mij geen reden tot een wedstrijdje
wat het ergste was lijkt te zijn.
Uw feitenkennis over de vergelijking Congo-Indie lijkt mij
ook niet helemaal up-to-date. Het verschil is dat er in progressieve
kringen in belgie tenminste nog vrijuit gescholden mag worden
op het gruwelijke Congo-verleden terwijl men over het even
gruwelijke (maar langdurigere) Nederlandse Indie-beleid in
dit land geen woord vuil schijnt te mogen maken.

>Overigens wordt in Indonesie betrekkelijk mild geoordeeld over het
>optreden van de Nederlanders, met name waar het de politionele
>acties betreft.

Dat ligt op z'n zachtst gezegd aan wie je het vraagt.
Ik ken ook genoeg Vlamingen en Nederlanders die WOII
mee hebben gemaakt en nog steeds durven te beweren dat WOII
wel mee viel en ik geef toe, vooral veel Vlamingen hebben
die ziekelijke gedachte op hun tong. (Vlaamse bewgeging
en collaboratie is een welbekend verhaal ......)
En natuurlijk heb je die eeuwige valse milde bescheidenheid
van zeker de Indonesische machthebbers en sterk gekolonialiseerde
mensen/volkeren eigenlijk overal ter wereld. (Kijk maar naar het
tot 1830 zelf nog gekolonialiseerd Belgie, ook een Vlaming zal niet
snel zeggen waar het op staat in angst iemand te beledigen,
hoe erg de feiten ook mogen zijn)

Nog 1 maal wil ik terugkomen op de Kossovo-crisis die er
door iemand bij werd gehaald als "rechtvaardiging" voor de
indertijdse nederlandse militairen die richting Indie trokken
om daar te gaan moorden. "Men dacht dat het een goede
zaak was."

Dat is het betoog van een brute kinderverkrachter die beweert
dat hij dacht dat het kind meerderjarig was en dat ze het
lekker vond. Velen zullen dit een gruwelijk voorbeeld vinden,
maar ik ken uit de praktijk veel te gruwelijke voorbeelden
van servische kennissen die op zogenaamd moslimgebied
woonden. Wiens vriendinnen zijn verkracht en vermoord,
wiens hondenpuppy's levend zijn verbrand en met wiens
servische familieleden in Kossovo sinds begin jaren
'90 precies hetzelfde gebeurde.
DIE etnische zuiveringen door ultra-nationalistische
Albaniers waren indertijd de reden voor Milosovic om
op gruwelijke wijze in te grijpen.
En TOEN kwam de Navo met zijn bommetjes tegen
Milosovic en co. Vooral om af te rekenen met één der
laatst overgebleven communistische machthebbers,
niet omdat er iemand goed of slecht was. Dan waren
er genoeg andere, betere plaatsten op de wereld geweest
om in te grijpen. Nu gooide men slechts olie op
het vuur en werd het voor iedereen alleen maar erger.
Als je het wilde weten, kon je het weten, gold voor
iedereen die in verband stond met een medium
zoals het internet.

Om het heel vies te zeggen:

IK stond in de oorlog c.q. Kossovo-crisis aan de GOEDE kant.
Namelijk GEEN kant en al zeker niet de NAVO kant.

Dit standpunt werd gelukkig in veel landen opgepikt
als meerderheidsstandpunt, bijvoorbeeld in mijn
moederland Belgie. Maar op de VS en Engeland na
in ieder land ongeveer sterker dan in Nederland.
Hier dacht zelfs GroenLinks door de bombardementen
te steunen REDELIJK te zijn.
Toen bleef slechts het voormalig maoistische vlagschip
de SP over als REDELIJK ALTERNATIEF.
Dat ik voor 1 keer in mijn leven alleen in een hoek
stond met . . .  maoisten.

Propaganda is schijnbaar nog altijd een machtig wapen.

Kim