veteranenziekte

Sat Jan 8 01:03:52 CET 2000

At 23:18 06-01-2000, Hawido wrote:

>Waarom is het gruwelijke KNIL verleden in Nederland
>nog zo'n ongelovelijk taboe?
>Sterker dan Congo voor de Belgen of WO II voor
>de Duitsers.

Dat lijkt me de vraag niet. De vraag is eerder

- of het KNIL-verleden (daar ging het betoog overigens niet over)
  wel zo'n taboe is
- of je de politionele acties (daar ging het betoog over) kunt ver-
  gelijken met decennia van wanbeheer en massamoord in de Congo, of
  met de gruwelijke praktijken van Nazi-Duitsland tijdens WOII

Overigens wordt in Indonesie betrekkelijk mild geoordeeld over het
optreden van de Nederlanders, met name waar het de politionele
acties betreft.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl