ereschuld

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Fri Jan 7 12:51:00 CET 2000

ik betreur het dat blijkbaar nog zoveel mensen zich individueel beschuldigd
voelen, ik hoop dat ze begrijpen dat zoals je in de politiek soms
standpunten namens een fractie moet verdedigen, je soms ook een historisch
transcendentale betrokkenheid hebt. Je hoeft je niet zelf actief schuldig te
voelen/bloed aan je handen te hebben om je historisch besef en de nog
levende slachtoffers recht te doen. Ik geneer me voor de toekomst en de
mensen die slachtoffer zijn geweest en behoefte hebben aan erkenning, dat de
Nederlandse staat te laf (inclusief alle D'66-ers in de tweede kamer die
niet in staat lijken of willen zijn om nu eens dit punt op de agenda te
zetten, waar zij daar de meest directe mogelijkheid toe hebben) is.
Misschien wordt het tijd voor een maatschappelijk debat over de verwerking
van het Nederlandse koloniale verleden, hoewel ik weet dat het woord een
beetje uit de mode is. Een actieve betrokkenheid van Indonesiers en
Surinamers zou daarbij ook van harte welkom zijn. Voor molukkers is het
koloniale verleden nog een zeer levendig verleden, simpelweg dat zij hier
zitten alleen al, en veel Surinaamse mensen zijn er volgens mij ook mee
bezig (hetzij als zondebok voor maatschappelijk falen hetzij als oprechte
verwerking/zoeken naar identiteit). Ik vind het nogal arrogant eigenlijk om
je alleen maar te bekommeren om het feit dat je je zelf niet schuldig wilt
voelen, omdat je je dan rot voelt. (prikkel, prikkel)
Ik waardeer overigens ieders mening, en begrijp dat er veel gevoelige kanten
aanzitten, maar misschien wordt het eens tijd, er doorheen te prikken, doet
even pijn... het zou misschien voor een boel KNIL-ers ook makkelijker zijn
om zo hun oorlogstrauma's te verwerken, dat ze de Overheid verwijten kunnen
maken in plaats van alleen zichzelf, waardoor ze in regressie blijven
hangen.