vara, omroepbestel, et cetera

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Wed Jan 5 16:39:54 CET 2000

Andor schreef:

> Sympathiek idee, maar ik zie wel een grote beer op de weg. Het doel van
> de publieke omroep is (in mijn opinie in ieder geval) juist programma's
> maken voor een klein publiek. Er moet dus geld komen voor programma's
> voor een klein publiek (jaja, ik ga nu heel kort door de bocht maar het
> is wel de essentie). In jouw stelsel gaat het meeste geld naar de
> populairste programma's/omroepen en niet naar de programma's/omroepen
> die de hele omroepbijdrage rechtvaardigen.

Tja, maar in vergelijking met nu wordt wel duidelijker wat gewild is, nu wordt
men lid op basis van de gids.... Ik had het ook nog niet echt doordacht.
Kwam spontaan in me op, maar ik zal er eens wat meer over nadenken.

De vraag is (en ik heb hem zelf ook nog niet beantwoord).
Wat willen we met de publieke omroep. Moet die programmas uitzenden voor
iedereen of voor een kleine groep. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit. Je
kunt ook zeggen dat de publieke omroep programmas moet uizenden zonder
reclame beinvloeding etc..
Als je wilt dat de PO alleen maar programmas uitzend die niet door de
commercielen worden uitgezonden dan kom je met een dilemma te zitten.
Wie bepaald dat en worden dan slechte programmas ook uitgezonden. Er
valt wel wat voor te zeggen dat elke doelgroep voor bepaalde commerciele
bedrijven interessant zijn. De vraag is dan dus moet er uberhaupt publieke tv
zijn, alles kan door de markt uitgevoerd worden. In theorie tenminste.

> en
> opleiden van
> geld voor
>
> Nee, zeker niet. De subsidies zijn heel specifiek en niet voor de
> partijen zelf. Het is slechts zeer ten dele een u-bocht om geld bij de
> partijen te krijgen. Het landelijk secretariaat wordt toch echt gewoon
> betaalt door de D66-leden, de campagne en de partijvoorzitter ook.

Feit blijft dat partijen geld krijgen. Of dat nu het opleidingscentrum is of het
wetenschappelijk buro, dat ook bijeenkomsten organiseert dat maakt mij als
belastingbetaler niet uit. Voor mijn gevoel blijven partijen geld van de overheid
krijgen. Je hebt me niet overtuigd dat dat niet het geval is.

> En of dat nu via algemene belasting is of via
> specifieke,
> geld
>
> Now I think I've lost you there... ;-( Partijen krijgen alszodanig
> uberhaupt geen geld om hun partijactiviteiten van de financieren. Wat de
> aan de partijen gerelateerde organisaties krijgen is heel duidelijk en
> transparant.

Das jammer. Probeer me weer te laten vinden.
Partijen krijgen wel geld. Dat jij het SWB en het opleidingscentrum los ziet
van de partij vind ik erg naief. Anders zouden we wel voor alle partijen
gezamenlijk een wetenschappelijk buro en opleidingscentrum kunnen
maken, is waarschijnlijk goedkoper en efficienter....
Voor mijn gevoel gaat er gewoon wel geld naar de partijen en weet je het
echt zeker dat ze geen geld krijgen voor verkiezingen??????? Ik meende het
namelijk wel.

Van de omroepen weet ik weinig. Het ging me alleen om het feit dat jij
svhreef dat partijen geen geld kregen.