Omroepen vs partijen

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Wed Jan 5 13:58:54 CET 2000

> MMmm, dat is natuurlijk niet waar. Heel Nederland betaald mee aan de
> politieke partijen. Vanochtend nog een discussie op de radio
> over sponsoring
> door bedrijven. Mocht dat verder gaan betaal ik er via
> allerleiprijzen aan mee.
> maar nog directer betaal ik mee aan de subsidies die partijen
> krijgen voor het
> partij zijn. Dus ik betaal ook mee aan andere partijen, via
> de belastingen.

Toch niet waar ;-) Politieke partijen krijgen geen subsidie voor het
"partij zijn" (slechts hun jongerenorganisaties, opleidingscentra en
wetenschappelijke bureaus krijgen een bedrag). Terecht overigens.
Sponsering door het bedrijfsleven vind nog maar weinig plaats. Mocht dat
een hoge vlucht nemen, dan kun je er altijd voor kiezen niet bij die
bedrijven je geld te besteden. 't Is misschien wat overdreven, maar ik
loop al een paar jaar boekhandel Bakker en fietsenmaker Van Vliet in
Hoorn voorbij omdat zij adverteren in het plaatselijk CDA-krantje.
Sponsering is echter nog wel even iets anders dan direct gedwongen te
worden een bedrag over te maken aan de belastingdienst of de dienst
omroepbijdragen - net als dat publieke televisie anders gefinancierd
wordt dan commerciele televisie.

Overigens is die discussie ook interessant: moeten partijen meer geld
krijgen en zo ja, van wie (overheid of privaat)? In een tijd waarin de
meest onbenullige producten (van instantnoodles tot monatoetjes) op de
meest professionele en geraffineerde wijze worden aangeprezen, moeten
politieke partijen op speciale borden simpele posters plakken. De
verkiezingen zijn toch niet minder belangrijk dan de 12 nieuwe smaken
van de Warme Wintersiroop, maar wie slechts op de presentatie afgaat zou
wel die indruk kunnen krijgen. Kunnen de politieke partijen zich wel
zo'n amateuristisch imago veroorloven? Of is het juist goed dat zo
gedwongen worden op hun vrijwilligers, de grassroots, te steunen?

Groetjes,
Andor.