Artikel NUON

Cees Binkhorst C.Binkhorst at NET.HCC.NL
Tue Feb 29 21:21:12 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" <heinwvm at PALM.A2000.NL> schreef:
> Nu de NUON een private organisatie is geworden (hoewel monopolist),
> dient de verantwoording slechts langs private weg te lopen. Het is waar
> dat de provincie, als aandeelhouder én als leverancier van 2 bestuurders
> invloed kan uitoefenen en verantwoording kan vragen, maar dan wel langs
> de private weg. Provinciale Staten kunnen hun mensen over hun `private'
> functioneren aan de tand voelen, maar nooit langs publieke weg invloed
> trachten te krijgen op het bedrijfsbeleid van NUON. Ze kunnen dus
>  slechts hun afgevaardigde mensen instrueren en aanspreken, meer niet.
> [...]

En zelfs aandeelhouders en commissarissen hebben niet dezelfde
verantwoordelijkheid/mogelijkheden.

Een commissaris moet zich (wettelijk verplicht) inzetten voor de
onderneming. Dus als iets in het belang van de onderneming is en in het
nadeel van 'zijn' provincie, moet hij voor het belang van de onderneming
kiezen. Hij mag ook niet 'uit de school klappen,' d.w.z. dingen die hij weet
als commissaris, dient hij te vergeten als gedeputeerde (gedupeerde
schreef ik eerst :).

Vraag maar na bij Jikkie v.d. Giessen als voormalig wethouder van
Amsterdam (met de kabel in haar portefeuille) en commissaris bij een
bekende kabelaar in Amsterdam.

Een aandeelhouder is natuurlijk vrij om tegen of voor iets te stemmen,
alhoewel het volgens mij toch 'wringt' als hij tegen het belang van de
onderneming, maar wel in het belang van de provincie stemt.

Groet,

Cees Binkhorst