D66 en emotie

Arjan Stoffels astoffels at LEIDERDORP.NL
Tue Feb 29 13:42:32 CET 2000

Hein van Meeteren schreef:
>Natuurlijk! Democratie is een heet thema! Het gaat om het vuur, de passie,
de overtuiginsgkracht waarmee het thema >wordt gepresenteerd. Burgers voelen
veel onmacht, hebben het idee dat 'zij daar boven' toch hun zakken vullen en
alles >onder elkaar bekokstoven. Dát is een democratisch thema. Wat doet D66
eraan?
En omdat William Oosterwijk dit schreef:
> [...]

Diende Hein van Meeteren als volgt van repliek:
>Is toch helemaal niet relevant. Sex en erotiek hebben weinig met d66 te
maken. Hier begrijp ik niets van. Voor sex ga je >naar de film, naar de
walletjes of je huurt een video. Of je blijft thuis met je partner. Zijn al
die D66-stelletjes inmiddels >zodanig op elkaar uitgekeken dat ze de sex en
de erotiek in 'de partij' gaan zoeken?? ;-))

Beste Hein, lijsters,
Volgens mij zeg jij in de eerste paragraaf niets anders dan William
Oosterwijk in de zijne. Het gaat om passie, vuur, kort samengevat de emotie,
de erotiek, het spannende, het aandachttrekkende van politiek. Ik ben het
wat dat betreft zowel met William als met jou van harte eens. We moeten
politiek (weer) vanuit het hart bedrijven, niet (alleen maar) met het hoofd.
Waarom is reality TV zo populair? Naast ongetwijfeld een hoop andere
factoren, zit 'm dat volgens mij ook in de herkenbaarheid van de emoties.
Met iemand die boos, verdrietig, gelukkig, blij, ontevreden, opgewonden,
razend, vertoornd, vrolijk, gedreven, ontroerd etc. kan ik mij
identificeren, want die gevoelens ken ik ook. Ze hebben iets inherents
dynamisch. Van iemand die zegt dat het technisch allemaal perfect is
geregeld, dat alle regeltjes zijn gevolgd wordt ik niet heet. Het laat me
onverschillig. Degelijk vakwerk, daar niet van, maar oersaai. Prachtig, denk
ik, goed dat er iemand over nadenkt, en ga over tot de orde van alledag.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels <mailto:Arjan Stoffels>