NUON

Lodder Ing P.H. P.H.Lodder at ATO.DLO.NL
Mon Feb 28 18:00:46 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De vraag spitst zich toe: mag een energiebedrijf (mnopolie, openbaar)
> zomaar iets sponsoren?

Helaas, daar spitst de vraag zich dus niet op toe..... De energiebedrijven
zijn niet meer "openbaar", maar zijn private ondernemingen. De vraag spitst
zich in dit geval toe op hoe de publieke taak van de overheid zich verhoudt
met het reilen en zeilen van een private onderneming waar de overheid een
aandeel in bezit. Net zoals de overheid "aandelen" Nuon bezit, bezit zij ook
aandelen KPN, NS, KLM, enz...

> Overigens geldt hetzelfde voor verzekeringen, scholen, ziekenhuizen ed
> die men ook vaak vindt op de sponsorlijst van voetbalclubs.

Dat scholen iets sponsoren voor naamsbekendheid is voor mij nieuw, maar ik
heb dan ook weinig contact met die sector, andersom lijkt mij logischer.
Blijft staan dat verzekeringen een private onderneming zijn en scholen en
ziekenhuizen niet.

Als het je niet aanstaat dat een verzekering een voetbalclub oid sponsort,
dan moet je daarvoor bij dat bedrijf zijn en niet bij de overheid.

Publieke instellingen zouden mijns inziens slechts die dingen moeten
sponsoren die te maken hebben met hun werkgebied en die gericht zijn op
verhoging van welzijn, niet van welvaart.

Met vriendelijke groeten,

Pieter Lodder
Wageningen