Artikel NUON

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Feb 28 15:12:21 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

" (Chido Houbraken)" wrote:

> Mijn reactie was gebaseerd op Heins uitleg m.b.t. de ophef over het
> sponsorcontract Vitesse-NUON. De activiteiten gingen echter veel verder dan
> sponsoring. Voor het lopen van onnodig bedrijfsrisico kunnen ze, net als Hein
> zegt en ik niet ontken, afgestraft worden door aandeelhouder of klant. Welnu,
> de provincie *is* aandeelhouder, levert daarnaast ook nog 2 commissarissen.

Dat staat vast. Het gaat me echter om de democratische zuiverheid van de
`verantwoordingsprocedure'. Je hebt nu eenmaal een helder onderscheid te
maken tussen private en publieke verantwoording. Binnen een private
constructie, bijvoorbeeld een (structuur)venootschap loopt
verantwoording via aandeelhouders, dagelijkse leiding (directie), raad
van commissarissen/bestuur en ondernemingsraad. Publieke verantwoording
loopt via de gekozen volksvertegenwoordiging. Nu de NUON een private
organisatie is geworden (hoewel monopolist), dient de verantwoording
slechts langs private weg te lopen. Het is waar dat de provincie, als
aandeelhouder én als leverancier van 2 bestuurders invloed kan
uitoefenen en verantwoording kan vragen, maar dan wel langs de private
weg. Provinciale Staten kunnen hun mensen over hun `private'
functioneren aan de tand voelen, maar nooit langs publieke weg invloed
trachten te krijgen op het bedrijfsbeleid van NUON. Ze kunnen dus
slechts hun afgevaardigde mensen instrueren en aanspreken, meer niet.
Die mensen moeten dan maar proberen via hun aandeelhouderschap en hun
commissariaat die invloed uit te oefenen die overeenstemming is met hun
opdracht. De overheid moet leren loslaten bij privatisering. Politici
moeten bij privatiseringsprocessen leren dat hun invloed slechts publiek
is, en niet privaat. Ondanks alle publiek-private mixen die geinventeerd
worden, met alle onoverzichtelijkheid vandien.