Artikel NUON

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Feb 28 11:42:56 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

" (Chido Houbraken)" wrote:

> Eh, ik geloof niet dat ook maar iemand bezwaren had tegen een sponsorcontract
> t.b.v. de naamsbekendheid. Ik heb echter niet het idee dat een gemiddeld
> sponsorcontact ook inhoudt dat er gebankiert (uitgezonderd misschien Ajax en
> de ABN-Amro) wordt of makelaarspraktijken uitgevoerd worden.

Al zou dat zo zijn, wat hebben politici ermee te maken? Wanneer scholen
bankieren en provincies bankieren: accoord, daar hebben politci een
stokje voor te steken. Maar private ondernemingen mogen, binnen de wet,
elk middel inzetten om hun rendement te optimaliseren. En als dat niet
lukt dan lopen ze onnodig bedrijfsrisico en worden ze `afgestraft' ofwel
door de aandeelhouders ofwel door de klant. Niet door de politiek.

> Dat zijn risicovolle werkzaamheden en investeringen (zeker als het je stiel niet is)
> die verder gaan dan het doel naamsbekendheid.

Dat kan wel zijn, maar de NUON is vrij deze weg te bewandelen. We hebben
ondernemingsvrijheid in dit land.

> Terecht dat de *aandeelhouders*
> (in dit geval ook een overheidsinstantie, met eigen, interne regels voor het
> afleggen van verantwoording) daar over willen meespreken.  Wat dat verder met
> wel of niet privatiseren te maken heeft, zie ik even niet.

Ik heb de indruk dat de schrijver van het artikel graag ziet dat er
politieke verantwoording wordt afgelegd in PS. Die verantwoording kan
hoogstens plaatsvinden over de vraag of het aandeelhouderschap goed
wordt vervuld, maar niet over de vraag of NUON goed beleid voert, want
dát is een private aangelegenheid. Overigens heb ik er geen moeite mee
wanneer een aandeelhouder, in casu de provincie, via de
aandeelhoudersvergadering zijn rechtmatige invloed uitoefent.