WAO: andere sancties?(2)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Feb 24 22:36:34 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste zoevende zwaluwen,

Ik ben de WAO-'draad' begonnen met verwijzing naar een LISVrapport en de
vraag of we iets origineels kunnen verzinnen om de neuzen van de
WAO-uitvoerders met een bonus-malus regeling richting herintegratie te zetten.

Uit het conventioneel gebabbel nadien maak ik op dat er ook op deze lijst
geen fantasie bestaat voor een origineel idee om de uitvoerders te temperen
in hun regel-braafheid.

De WAO-klanten zelf zijn genoeg 'gepakt'. De effecten van zulke sancties
zijn tijdelijk. En toch komt de LISV wederom met asymmetrische sancties
tegen hen. Maar wat doen we met de bureaucratie, ofwel de 'samenzwering'
tussen organisaties van werkgevers, werknemers en hun geprivatiseerde
uitkeringslakeien? Is re-nationalisatie van de uitkeringsinstanties en
privatisering van de her-integreerders voldoende? En waarom kiest men toch
steeds de 'gemakkelijkste' weg, sancties tegen zieke werknemers en
zelfstandigen? Moet we de WAO maar met rust laten omdat het grosso modo een
arbeidsmarkt-instrument is dat slechts zijdelings met ziekte te maken heeft?

Een laatste poging.

Henk Vreekamp, Utrecht