autoverkeer

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Mon Feb 21 13:59:35 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joop Swarte (onder) zegt: "De hoge accijns op autobrandstof, tijdelijke
kwartjes enz. hebben niet tot doel het autogebruik terug te dringen."

Daarmee wordt een zeer controversieel punt aangesneden  waarbij niet
zozeer de vraag van belang is of het al dan niet de bedoeling is "terug
te dringen" maar eerder de vraag of de maatregel deugt. Maar in feite
wordt een veel dieperliggend dilemma aangeroerd waarbij het gaat om
de principiële vraag of de overheid problemen die om een fundamentele
oplossing vragen met een vlucht naar voren moet pareren.

Het gevolg van invoeren van financiële prikkels is dat de overheid
zelf belanghebbende wordt bij de instandhouding van het probleem.
De logica corrumpeert.
Interessanter dan de vraag of en hoe dit prikkeldillema valt te pareren
is de gevolgtrekking dat onze sociale regelcultuur met zijn hoge materiële
waarden eindig is. Bij gebrek aan hogere waarden in onze cultuur kan
slechts een vlucht naar voren worden genomen, maar het is een vlucht van
verdwaling. Vastgelopen in het web van beperking van het ongebreidelde.

Het antwoord moet, en kan niet gezocht worden in materiële parameters
maar in fundamentele verschuivingen in een cultuur waarin de beperkingen
van uitsluitend materiële ijkpunten zijn ingebed in hogere waarden.
En voordat u mij vraagt: hoe, is de vraag: hoe?
William Oosterwijk