Bankierende Schoolbesturen

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Fri Feb 18 09:17:47 CET 2000

Kleine bijdrage van mijn kant:

>Maar dan kom ik in deze tijden waarbij we klagen over te weinig geld voor
>onderwijs toch opeens met een ander probleem te zitten. Waar komt al dat
>geld dat 'over' is opeens vandaan ? Als scholen instaat zijn structureel
>geld op zij te zetten is het de vraag of dat bij de scholen thuishoort.
>Ik kan mij iets voorstellen bij het hebben van 'eigen' geld als gevolg van
>legaten. Maar zelfs daar heb ik een principieel probleem mee. Maar dan komen
>we weer midden in de schoolstrijd en daar zullen we maar niet over beginnen.

Het genoemde Ons Middelbaar Onderwijs (OMO) is een overkoepelend bestuur van
scholen die onder het bijzonder onderwijs vallen. (Als ik goed geinformeerd
ben vooral katholiek onderwijs.) Dat betekent dat ze bijv. een hogere
ouderlijke bijdrage kunnen vragen dan het openbaar onderwijs (en dat doen ze
ook, weten mijn ouders uit eigen ervaring). Daar kunnen ze mee doen en laten
wat ze willen, zolang het bestuur het maar goedkeurt. En ja, misschien blijft
daar wel wat van over voor minder educatie-gerelateerde activitetiten...

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.