Bankierende Schoolbesturen

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Fri Feb 18 08:33:51 CET 2000

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Michiel Scheffer <mrscheffer at wxs.nl>
Aan: Roland Kroes <roland_kroes at hotmail.com>
CC: de.alven at planet.nl <de.alven at planet.nl>; d66 at NIC.SURFNET.NL
<d66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: donderdag 17 februari 2000 16:01
Onderwerp: Re: Bankierende Schoolbesturen

|Op het eerste gezicht schrik je van het nieuws over de beleggende scholen. Bij
nader inzien is het de
|rel niet waard, vermits een aantal procedures wel wordt aangehouden. Wat de
scholen doen, en ook veel
|lokale besturen, is wat heet een actief beheer van de cash-flow. Tussen
inkomsten (aan het begin van
|het jaar) en uitgaven (gedurende het jaar heeft men overtollige gelden in kas.
Het kan ook zijn dat je
> [...]
parallel met de
|Zuid-Holland CETECO affaire is niet aan de orde: het geven van een
achtergestelde lening aan een
|bedrijf is het laatste wat je moet doen als je geen industriepolitiek wilt
voeren.
|Garandeer dat er goede randvoorwaarden en controle is en heb vertrouwen in de
mens. De scholen doen
|niet anders dan wat bedrijven doen en vele stichtingen, verenigingen of
personen die tijdelijk meer
|geld in kas hebben dan ze te besteden hebben.

Hoera,

Eindelijk iemand die het begrijpt!
Ik denk dat een schoolbestuur zoals in Tilburg, dat de gelden van meerdere
scholen beheert, inderdaad moet gaan kijken hoe ze het beste hun cash flow op
orde kunnen stellen. Inderdaad, met een goed liquiditeitenbeheer (of  treasury
zoals dat inderdaad in de bankwereld heet), is het zeer goed mogelijk met heel
weinig risico een goed rendement op je vermogen te halen.
Zoals reeds door mj gesteld en ook door Michiel onderkent is dat dit wel door
een professional dient te gebeuren en waarbij er wel tussen schoolbestuur en
vermogensbeheerder harde afspraken omtrent o.a.de beperking van risico's gemaakt
dienen te worden.

Ernst Debets/ Zaanstad