integratie

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Mon Feb 14 21:20:57 CET 2000

Samenvatting kritiek:
In doorsnee is dit natuurlijk een redelijke zienswijze. De constateringen
aan het begin voegden in mijn ogen weinig nieuwe inzichten toe. De triptiek
toont een evenwichtig inzicht. De oplossingen zijn iets te restrictief in
mijn ogen, te weinig liberaal.

eljacobs wrote
Wat moet er gebeuren.
1. Afschaffing van de lessen eigen taal en cultuur, tenzij ze het zelf
betalen.

Remko: wat blijft er over van de wet bijzonder onderwijs? Christelijke
scholen krijgen toch ook subsidie?

2. Strikte handhaving van de inburgeringslessen en betere
inburgeringslessen.  Meer taaluren; in 600 uur leer je geen Nederlands, al
helemaal niet als je nooit lezen en schrijven hebt geleerd..

Remko: waar begint de eigen verantwoordelijkheid van elk individu? Deel van
de fout is naar mijn mening dat we maar achter de allochtonen aan blijven
lopen. Voor een deel is dit echter een belangrijk deel van de oplossing.

5.      Imams die hier komen voor twee of drie jaar moeten eveneens
inburgeringslessen volgen. Daar vooral de nadruk op grondwet, normen en
waarden die in Nederland gelden en op de Nederlandse taal. Examen doen.
Een imamopleiding in Nederland maar wel op universitair niveau of hbo
niveau.

Remko: dat maken ze zelf wel/maar uit, de taak van de nederlandse overheid
is slechts het bepalen van het niveau dat geboden wordt/ waar geld aan
gegeven wordt. Die opleiding moet er asap komen/uitgebreid worden. Nederland
zou een imamopleiding  met Europese uitstraling moeten worden/ Islamitisch
centrum voor Europa. Dit sluit mooi aan op de Nederlandse historie van
vrijplaats voor onderdrukten, dat zal Scheffer leren.

6. Migranten mogen geen beroep doen op hun eigen wetten, maar behoren de
Nederlandse wetten te gehoorzamen.

Remko: mee eens als dat betekent dat slechts de Nederlandse
wetgeving/overheid de boven de partijen staande beslechter van onrecht is,
prerogatief van de macht enzo. Allerlei informele straffen als sociale
uitsluiting moeten ze zelf weten, maar ik begrijp dat we hier niet van
mening verschillen.

7. Ook migranten die al lang in Nederland zijn moeten inburgeringslessen
gaan volgen.

Remko: mee eens, met terugwerkende kracht.

7. Een andere aanpak van het taalprobleem. In plaats van verkleinen van
klassen middelen oormerken voor gericht Nederlands onderwijs aan migranten.
Dit werpt meer vruchten af.

Remko: zoiets als wie geslaagd is een oormerk?

8. Zorgdragen voor creches en peuterspeelzalen bij de scholen voor
inburgering; kinderen kunnen dan de eerste Nederlandse woordjes oppikken en
leren spelen (de ouders weten ook niet hoe ze met kinderen kunnen spelen).

Remko: zoveel mogelijk integreren in bestaande opvang.

9. De meeste Marokkanen en Turken halen hun huwelijspartner uit het land van
herkomst. Ze weten vaak al op hun twaalfde met zie ze later gaan trouwen.
Allemaal prima, maar er kunnen eisen gesteld worden aan de huwelijkspartner
voordat ze hierheen komen.

Remko: geen andere eisen stellen dan ik aan mijzelf zou stellen. Als ik
bereid ben mijn vriendin te onderhouden (ze is amerikaans), is dat mijn
eigen zaak. De verblijfsvergunning moet echter specifiek aan deze voorwaarde
verbonden blijven. Als ik na drie jaar besluit, het is over, daar is de
deur, dan gelden nog steeds dezelfde rgeels, dwz in casu:
verblijfsvergunning vervalt als ze niet aan individuele eisen voor
verblijfsvergunning voldoet. Maar om hier speciale regels aan te stellen. De
immigratieregels zijn al vrij scherp, ik ben meer voor een amerikaans
systeem, opener, gerichter, en niet dat dogma van grenzen dicht. Nederland
kan een heleboel immigranten bijzonder goed gebruiken, al dat aantallen
gelul. Gericht positief immigratiebeleid dus.

10. Als onder "gezin" wordt verstaan ook de ouders, ooms en tantes, dan denk
ik dat de idee van "gezin" versmald moet worden tot "kinderen en
echtegeno(o)t(te)".

Remko: mee eens, tenzij het zo is, dat de persoon in kwestie hen onderhoud,
en alles regelt include ziektekostenverzekering. Als iemand half Ghana
hiernaartoe wil halen en ervoor betaalt, why not??? Beetje liberaal aub,
niet zo bemoeizuchtig.

Er is nog een lange weg te gaan. Migranten met een hoge opleiding pleiten er
zelf voor, dat mensen steviger worden aangepakt (Aslan bv.), dat ze gestraft
worden als ze hun lessen niet volgen of niet leren.
Remko: hierbij de kanttekening, dat ook elk strafbeleid gebaseerd moet zijn
op Westerse ideeen hierover, niet op middeleeuwse sharia-denkbeelden. Over
het algemeen ben ik vaak niet blij met de zeer conservatieve opvattingen van
allochtonen over van alles en nog wat: vrouwen, homo's, straffen. Maar goed,
het is een vrij land, dat moet ik accepteren.