Scheffer en integratie

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Mon Feb 14 10:16:02 CET 2000

 Scheffer schreef op http://www.nrc.nl/W2/Lab/Multicultureel/scheffer.html ,

 Remko <remko.deknikker at nl.origin-it.com>:
>wat hij concreet met 'cognitieve' bedoeld begrijp ik niet zo goed,

 'Cognitief' wil zeggen dat men de kennis in huis heeft om de dingen
 te begrijpen...    :-)

>dat taalachterstand een groot probleem is, lijkt me evident. Ik zou 1,2,3
>niet zo goed weten wat voor andere problematische oorzaken er achter de
>gevolgen liggen.

 Er is ook een tamelijk simpele, on-problematische, verklaring.

 Er wordt wel ondersteld dat intelligentie in hoge mate erfelijk zij. En het
 ligt voor de hand dat immigranten over het algemeen niet behoren tot de
 intelligentia in eigen land; anders zou men daar wel aan de slag gekomen
 zijn.

 Wanneer het dan hopeloos mis gaat met de volgende generaties in het onder-
 wijs, dan zou dat simpelweg gezien kunnen worden als een selectie-effect.
 Men doet het niet alleen slechter dan Nederlandse kinderen maar ook slechter
 dan kinderen in het land van oorsprong. Zoiets.

 Remko:
>het multiculturele drama (woordkeuze is interessant in dit kader) is
>voor een groot deel een sociale kwestie in mijn ogen. Stel dat je de
>allochtonen allemaal blank en christelijk kleurt, wat voor probleem blijft
>er dan over, volgens mij is het filtraat daarvan de onderhavige kwestie. het

 Het experiment is uiteraard onmogelijk dus het kan geen argument zijn. Ik
 vermoed dat de achterliggende hypothese trouwens onjuist zij. Immigranten,
 die afkomstig zijn uit onze eigen cultuur, passen zich vrij moeiteloos aan.
 Maar over het aantal... daar ben ik nog niet zo zeker van. Als er 1 miljoen
 Duitsers naar Nederland zou komen om zich hier te vestigen, zou zoiets dan
 zonder meer geaccepteerd worden, zou hun integratie dan gladjes verlopen ?

 Marc Fluks