Van Aartsen

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Feb 11 21:17:42 CET 2000

Lijsters,

Uit de affaire rond Oostenrijk begrijp ik dat premier Kok BuZaminister Van
Aartsen uit de wind heeft gehouden, al of niet tot genoegen van de laatste.
Diezelfde regering zet wel de kraan open richting Rusland over Tsjetsjenie.
Dit noem ik een Koude Oorlog reflex. Bij het nieuw hoorde ik dat die Haider
grootgrondbezitter is via een erfenis van een Nazi-oom. Die had voor een
appel het landgoed opgekocht van in de jaren dertig gevluchte joden. Die
Haider moet dus ook nog onteigend worden. Die houding van Kok snap is dus
niet. Is hij bang dat hij met het wanbeleid van de vroegere kanselier
Kreitsky (ook sozi) wordt geconfronteerd? Is Kok de enige minister die over
Europa mag babbelen?

Nog minder begrijp ik van het zwijgen van het duo Kok-Van Aartsen in de zaak
Pinochet-Chili. Lees net dat een paar maanden terug de gematigde Chileense
journaliste Alejandra Matus uit haar land moest vluchten omdat de politie
haar zocht wegens publicatie van een verzameling wandaden en corruptie bij
justitie na het aftreden van Pinochet (Zwartboek Chileense Justitie.
Editorial Planeta, 1999). Ze schreef daarover in het bekende Amerikaanse
online tijdschrift 'Salon' van 4 januari 2000
(salon.com/news/feature/2000/01/04/chile/index.html)/

Henk Vreekamp, Utrecht