basisonderwijs vanaf 2 jaar

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Fri Feb 11 17:02:57 CET 2000

Ik stoor me gewoon aan het idee dat zelfs als mensen hier 200 jaar willen
blijven MOETEN inburgeren en wel NU MEtEEN. Die mensen maken zelfstandig en
mondig een keuze wel of niet keihard hun best te doen zich aan te passen.
Als ze dat niet doen, best, ik zit er niet mee, ik interesseer me ook niet
persee voor mijn allochtone medemens. Bovendien, kun je het niet forceren,
het heeft nu eenmaal nodig dat men met elkaar opgroeid, de generatie die nu
zo hard roept dat er zo'n enorm probleem is, of dat men niet ge-integreerd
is, dat zal anders worden als de hiudige generatie gewoon met allochtonen op
school gezeten hebben, gevoetbald hebben, gejat hebben uit de buurtwinkel,
we moeten het niet zo negatief afschilderen. Natuurlijk zijner problemen met
bepaalde sociaal-economische groepen, taalachterstanden, maar dat is een
organisch proces dat je maar gedeeltelijk kunt beinvloeden, bv
taalonderwijs. Relax, en niet zo ermee zitten dat turken alleen met turken
omgaan. Ik heb geen behoefte aan islamitische vrienden, moet je voorstellen
hoe snel onze meningen zouden kunnen botsen. Wat maakt mij het uit dat ik
Surinamers meer surinaamse vrienden dan blanke nederlanders, come on, dat is
toch onbelangrijk. Daarnaast zjn alle drie genoemde meningen relevant,  niet
alle drie niet.

-----Original Message-----
From: e.r. stolp [mailto:stolp at signaal.nl]
Sent: vrijdag 11 februari 2000 14:39
To: D66lijst
Subject: Re: basisonderwijs vanaf 2 jaar

Unclassified

Als je in Nederland de slecht verlopende integratie van
allochtonen aan de orde steld zijn er altijd 3 standaardreakties
van het politiek correcte deel van progressief Nederland:

1 Jij bent een lelijke racist, je mag niet meer mee doen in de
diskussie.

2 Het is helemaal niet waar, het gaat juist fantastisch met de
multiculturele samenleving.

3 Het gaat inderdaad slecht maar dat komt door het racisme van
de autochtonen.

Geen van deze reaktie draagt ook maar iets bij aan het oplossen
van het probleem.

Buma gaf aan dat toen hij met zijn ouders als ex-pat in Irak zat
hij ook geen arabisch heeft geleerd. Maar zijn ouders zijn ook
na een paar jaar weer naar Nederland terug gegaan. Turken en
Marokkanen die binnen 5 jaar weer terug gaan hoeven wat mij
betreft niet in te burgeren en ook geen Nederlands te leren.
Maar diegenen die hier willen blijven zouden dat wel moeten
doen. De Nederlanders die in de jaren 50 naar Australie of
Canada emigreerden hebben hun kinderen in het Engels opgevoed.
Als dat toen vanzelfsprekend was, waarom kunnen we dan nu van de
allochtonen niet vragen hun kinderen in het Nederlands op te
voeden ? Door voortdurend rond te toeteren dat Nederland een
multiculturele samenleving is bevestigen wij de buitenlanders in
het idee dat ze niet hoeven te integreren en dat de overheid er
wel voor zal zorgen dat zij overal in het turks, arabisch of
afgaans terecht kunnen. En tegen de tijd dat ze er achter zijn
dat dat niet zo is, hebben ze al een onoverbrugbare achterstand
opgelopen.

Ook praten over het Nederlands racisme is niet productief. Uit
de psychologie is bekend dat mensen hun gedrag alleen veranderen
als ze daar zelf iets aan hebben. De individuele Nederlander
heeft geen last van de achterstandspositie van buitenlanders.
Een scholingsachterstand voor buitenlanders betekent alleen maar
dat de goed opgeleide Nederlandse kinderen meer kans op leuke
banen hebben. Als Nederlander kan je je kinderen ook gewoon op
een blanke school doen. En als je het kan betalen kan je in een
buurt met alleen maar Nederlanders wonen. Door het volkomen
langs elkaar heen leven in de multiculturele samenleving hebben
de meeste Nederlanders nauwelijks contact met kansarme
buitenlanders. Voor de gemiddelde Nederlander is er dus geen
enkele reden om zijn gedrag te veranderen.

Het voortdurende geriedel over discriminatie geeft de werkloze
allochtonen echter wel een excuus om hun positie aan de
Nederlanders te wijten i.p.v. aan het ontbreken van eigen
inspanning. Als je in Nederland iets wil bereiken moet je de
taal goed leren en bereid zijn om 15 tot 20 jaar hard te werken
op school. Mijn ervaring in het bedrijfsleven is dat diegenen
die dat doen prima terecht kunnen en niet worden
gediscrimineerd.
Maar wie voortdurend benadrukt dat hij Turk is en zich niet aan
de Nederlandse samenleving wil aanpassen zal zelf ook in moeten
zien dat zijn toekomst in Turkije ligt en niet in Nederland.

Partijen als GroenLinks, de PvdA en helaas ook D66 staan door
hun anst om voor racist uitgemaakt te worden en hun
pre-occupatie met de oorlog (nu bijna 60 jaar geleden !) een
echte oplossing van de integratie problemen in de weg.
Daar zou op deze lijst eens wat meer diskussie over gevoerd
moeten worden. Dan kunnen we Haider verder aan de Oostenrijkers
overlaten.

Emiel Stolp

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66