privatisering

Marc-Jan mjahne at HOME.NL
Fri Feb 11 00:22:04 CET 2000

"de Knikker, Remko" schreef:

> Ik ben eigenlijk wel voorstander van een onderzoek naar de gang van zaken
> rond de privatisering. Neem nu de UPC-discussie. De kabelmaatschappijen in
> Nl waren stuk voor stuk nog regionaal georganisaeerd, en dus klein en
> kwetsbaar, iedereen wist ook dat hhet een toekomst-markt is, en ipv eerst
> een nationale concurrentieslag te laten plaatsvinden, of maatschappijen te
> laten fuseren tot een sterkere grote maatschappij, worden ze allen ten prooi
> geworpen aan buitenlandse giganten. Heeft daar iemand belang bij gehad,
> [...]

Je haalt hier twee ontwikkelingen door elkaar, in eerste instantie had je
de diverse Centrale Antenne Inrichtingen (CAI) die meestal per gemeente
waren opgezet. Op een gegeven moment zijn deze door de gemeenten verkocht
aan diverse kabelbedrijven (in het geval van UPC waren dat A2000,
Telekabel en Gelrevision). De ontwikkeling die Remko hierboven schetst is
de tweede fase waarin deze bedrijven soms werden opgenomen in een groter
concern wat in het geval van UPC een buitenlands concern is. Op dat moment
was de privatisering een feit en hadden al die wethouders niet veel meer
te vertellen (soms nog als commissaris bij het concern maar verder ook
niet). De besluiten om zich te laten overnemen door een buitenlands
concern kwam dus nadat de ontwikkeling van overnames voorbij was. Zo
belandden A2000, Telekabel en Gelrevision bij UPC en Casema bij France
Telecom. Grote aanbieders als Castel, Palet, Eneco en Multikabel zijn
volgens mij gewoon nog in Nederlandse handen. De suggesties die Remko wekt
zijn dus voor een deel ten onrechte, deze speelden misschien wel bij de
verkoop van de gemeentelijke CAI's maar niet bij die overnames, dat is
gewoon een consequentie van privatisering.

Marc-Jan