monarchie

B.Buma stractic at EURONET.NL
Thu Feb 10 20:40:15 CET 2000

Tsja dat lijkt me wel helder :

Hij is zelf gekozen, dus met de partijen heeft hij in principe niets meer te
maken.
Hij benoemt zijn eigen minsiters welke ongetwijfeld voortkomen uit de
omgeving welke hem 'gesponsord' heeft om de verkiezingen te winnen. Dus een
paar uit zijn partij, een paar uit het bedrijfsleven en een paar ambtenaren
die hij móet benoemen omdat ze hem anders dwars gaan zitten.

Nog even door:
Zijn regeringsprogramma stelt hij zelf samen (met hulp, maar zonder
politieke inbreng van zijn ministersploeg) vanzelfsprekend rekening houdend
met de haalbaaarheden in het parlement. Maar dat beteknt toch zeker dat hij
een paar hele mooie dingen voor de mensen inbouwt, waarvan hij wéét dat het
parlement daar nóóit mee accopord gaat (want dan scoort de MP té veel), maar
waarvan hij dan later (bij herverkiezing) kan zeggen van : "ja ík wilde wel,
maar het parement zat me dwars".

Vervolgens gaan zoals we gewend zijn de wetsvoorstellen het parlement in, en
die mogen praten met ministers die wél dossier kennis hebben, maar géén (of
in ieder geval veel minder) politieke klout.

Goed, ik moet gan zwemmen van mijn kinders (zeuren ze nu aan mijn hoofd)
maar hier moet toch wel iets inzitten om de traffic op peil te houden ??

groet
Bo