voorbij de monarchie

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Thu Feb 10 12:00:25 CET 2000

> From:          "B.Buma" <stractic at euronet.nl>

> Concluderend:
>
> Praat niet met me over een Republiek, maar praat met me over
> Verbetering of over Ontwikkeling. En doe dat dan ook in relatie tot
> Europa. In relatie tot de ontwikkeling van onze samenleving(en).
> Praat met me over nieuwe zaken welke ons kunnen verrijken.
> Praat bijvoorbeld met me over een Organisch bestuur inplaats van
> over een Geprogrammeerde constitutie ;-)
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Bo Buma

Vrijuit denkend over een toekomstige organisatiestructuur van onze
samenleving denk ik dat het begrip zelfsturing centraal zal staan.
Zelfsturing veronderstelt zowel horizontaal functionerende
communicatieve netwerken (het "zelf" aandeel) als verticaal functionerende
communicatieve netwerken (het "sturing" aandeel). Sturing (die zeker op
democratische wijze tot stand moet komen) is nodig om ervoor te zorgen dat
de samenleving zich in de juiste verhoudingen plaatst ten opzichte van de
omgeving. De omgeving als maatgevend kader. In tegenstelling tot de
huidige opvatting waarin de mens centraal staat (waarmee iedereen
uiteindelijk, alles-op-alles doet lijken en structureel belangrijke
stukken variatie en differentiatie doet verdwijnen). Sturing dus die
kaderaanreikend werkt en waar binnen de gegeven kaders op zo basaal
mogelijk niveau praktische invulling wordt gegeven.

William Oosterwijk
D66 Drenthe