Discussielijst 220 > 180 lijstleden/ unsubscribe

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Feb 10 10:18:49 CET 2000

At 23:36 09-02-2000 Wednesday , Henk van Lingen wrote:

>De teruggang van 24 naar 14 is uit 98 en in de peilingen dacht ik al uit 95.
>Ik zie niet direct wat dat van doen heeft met de geopperde suggesties over
>de laatste 2 maanden.

Mag ik een poging wagen? D66 gaat o.a.  te gronde aan elitair gedrag. D66
is geen `volkspartij' maar een partij van mensen die overnuancerend geen
positie durven kiezen. Een partij van academici, universitair docenten,
ambtenaren, leraren, journalisten en een paar loslopenden. Intellectualisme
viert hoogtij. Daarom heeft D66 ongelooflijk op zijn billen gehad, bij de
laatste verkiezingen. En als D66 zo doorgaat verdwijnt ze als partij. Op
deze lijst zijn de laatste tijd een paar unsubscribes geweest. Deels door
een technische storing, deels uit onvrede over een of andere discussie.
Relatief veel minder dan de neergang in het ledenbestand en vooral de
kiezerssteun. Dat is een verheugend feit, voor deze lijst dan. Dat u de
laatste serieuze peiling, namelijk uit 98 (verkiezingsjaar) en de peilingen
van 95 erbij haalt met als argument: dat is al zo lang geleden, nee, dan
moet ik toch antwoorden dat u uw hoofd in het zand steekt. D66 is nog
steeds aan het verzliezen, en als er geen omslag komt naar herkenbaar
positie kiezen, heldere standpunten, stevige debatten en constructieve
confrontatie, dan is het simpelweg afgelopen.

>Ik geloof niet dat dit een conclusie is die te trekken valt uit de zeer
>terechte mail van Emiel Stolp. Hij had het niet over de aard van een
>stellingname maar over de stortvloed van korte reacties en terzijdes die
>we de laatste weken zien. Wat bv. jij en Bo op dat vlak brachten was nog
>net bij te benen maar wanneer Hein en z'n opponent ook weer eens van wal
>steken kan ik me indenken dat hier en daar een emmer volraakt...

Dat betekent een spreekverbod. Misschien beseft u het niet, maar u legt me
nu een impliciet spreekverbod op. In de eerste plaats `raakt de emmer
vol..' kennelijk als ik spreek (en mijn opponent), met als conclusie: niet
meer spreken want de emmer raakt vol, en van volle emmers komen
unsubscribes. Dank u. Ten tweede is het een spreekverbod aangezien `mijn
opponent' er genoegen in heeft gevonden mij te volgen waar ik me ook
uitspreek. En waar ik me ook over uitspreek, altijd komt een akkevietje van
de digitale burgerbeweging ter sprake. Heeft niets met het opnderwerp te
maken, is altijd op-de-man, maar het gebeurt. resultaat: `waar twee vechten
hebben twee schuld'.  Ik word meegetrokken in dit nare spelletje, zonder
het te willen, zonder het te kunnen tegenhouden. Er zou maar één oplossing
zijn: me niet meer uiten. Dan zou het spreekverbod dus operationeel zijn
geworden.  Vertelt u mij maar eens hoe ik én me kan blijven uiten én geen
opmerkingen als die van u over me heen hoef te krijgen. Als democraat wil
ik me namelijk graag vrijelijk kunnen blijven uiten.   Overigen isde Pnyx
lijst geen `sinistere' lijst, maar een onafhanjkelijk forum waarop mensen
vrijelijk over politieke onderwerpen kunnen en mogen discussieren.  Er
zitten nogal wat D66-ers op. (http://www.db.nl/pnyx)

>Uitgangspunt is ook met elkaar een zinvolle discussie te voeren. Mogelijk
>hebben sommigen (door werkloosheid, vut, arbeidsongeschiktheid, weet-ik-wat)
>genoeg tijd om elk uur een stapeltje berichten richting lijst te sturen,
>voor andere is dat teveel van het goede. De juiste balans is nodig voor
>een zinvolle en vruchtbare discussie, nietwaar?

Zeker. Maar ook een balans tussen confrontatie en poldermode. Waarom mag
het niet af en toe knetteren, op deze lijst? Waar bent u bang voor? Als we
een aantal regels bewaken, collectief, zoals niet op de man spelen,  geen
discussies die elders gevoerd worden/werden hier voortzetten, netiquette
etc, dan kunnen we hier toch een levendige *discussie*-lijst van maken? Wat
is er mis met een stevige discussie?

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl