monarchie

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Wed Feb 9 21:28:17 CET 2000

B.Buma <stractic at euronet.nl> said:
>Opvallend aan de anti-monarchisten (republieken kan ik ze eigenlijk niet
>noemen, want ik weet alleen dat ze tegen zijn, niet waar ze voor zijn)
>is het absolute gebrek aan fatsoen(lijke argumenten) .

Wat een fatsoenlijk argument is, is in the eye of the beholder, maar een
paar redelijke argumenten kan ik wel aanvoeren:
1. Het principe dat inderdaad iemand boven/buiten/naast de wet staat op
   basis van geboorte, vind ik in deze tijd een beetje vreemd. Een
   staatshoofd zal altijd wel een speciale positie in de wet hebben,
   maar laat het volk dan beslissen wie deze positie mag bekleden.
2. De rol van staatshoofd is dermate zwaar, dat ik niet vind dat je
   iemand er zijn leven lang mee moet opzadelen. Us Bea is niet meer
   de vrouw die ze was, ze heeft het volgens mij zwaar gehad met haar
   baan en jaagt Lex en Maxima dit jaar nog het huwelijksbootje in
   zodat de kroonpins het snel kan overnemen. Lopen daar niet wat
   zaken door elkaar? Nee, dan liever iemand voor maximaal 8 of 10 jaar,
   dan blijft er pit in zitten.
3. Kok is een voorbeeld dat iemand met een partijboekje best boven de
   partijen kan gaan staan (Lubbers trouwens ook wel), dus het argument
   dat een staatshoofd "onpartijdig" moet zijn (Trix is zo rechts als
   de ...., dus ze stemt zeker VVD als ze mag stemmen), vind ik niet
   opgaan. Kijk naar de Duitsers, de Bundespraesident is altijd een
   behoorlijk onafhankelijke figuur.
4. Macht of geen macht aan het staatshoofd - is dat een discussie waar
   geboorte/kiezen aan vast zit? Weet ik niet, ik denk dat je
   het gescheiden kan houden. Persoonlijk ben ik nogal gecharmeerd
   van de Zwitsers, die hebben geen staatshoofd maar laten bij toerbeurt
   iemand van het kabinet opdraven om buitenlandse bezoekers de hand
   te schudden. De Duitsers zetten meestal een aardig bedaard heerschap
   met een achtergrond in diplomatie of staatsrecht neer, en dat loopt
   vrij aardig - geen macht, wel gezag.
5. Ik vind dat een republiek niet per se met Koninginnedag op 30 april
   incompatibel moet zijn, het zuipfestijn kan dus wat mij betreft
   blijven, is meteen de belangrijkste horde tegen een republiek
   genomen ;-)

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>