Net gedrag

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Wed Feb 9 15:57:34 CET 2000

Unclassified

Beste mensen, 3 maanden geleden waren er nog 220 deelnemers op
de lijst, nu nog 180. Dat heeft wel iets te maken met de manier
van omgaan met elkaar op deze lijst. Daarom een paar tips

1 Als je niets te melden hebt, doe dat dan ook niet.
Ik zie heel veel berichtjes van 1 regel gevolgd door 100 regels
herhalingen van de voorgaande diskussie. Laat dat achterwege, ik
geloof ook zonder die mail wel dat je nog bestaat.

2 Beperk je en zet je hele verhaal in een bericht
Ik zie nu regelmatig 10 mailtjes over 2 of 3 onderwerpen op een
dag van dezelfde persoon. Het wekt de indruk dat iedere inval
meteen, zonder nadenken, de hele wereld rond moet. Ik gooi dat
ongelezen allemaal weg. Als iedereen zich voorneemt om maximaal
1 bericht per dag te versturen wordt het nivo van de bijdragen
waarschijnlijk wel beter.

3 Stuur niet alles 2 keer
Als je reply all doet gaat het bericht naar de lijst maar ook
naar de afzender, die krijgt het dus 2 keer.

4 Niet overmatig citeren
Je hoeft niet iedere keer alle voorgaande mail te herhalen. Zet
je eigen bijdrage boven aan zodat een ander niet door lappen
tekst heen hoeft te scrollen en haal bij het citeren de stukken
weg waar je niet op reageert. Haal in ieder geval de header en
voet regels weg.

5 Geen scheld mail via de lijst
Als je iemand wil beledigen of uitschelden, doe dat dan
rechtstreeks naar de betrokkene en niet via de lijst. De mail
van mensen die voornamelijk schelden gooi ik toch al ongelezen
weg.

6 Een diskussie lijst is voor diskussie
Als je dus geen nieuwe feiten of argumenten hebt bij te dragen,
beperk je dan tot lezen van de lijst.

7 Je hoeft niet overal op te reageren
Als je een weekeinde weg bent geweest en er staan 80 mailtjes op
de lijst hoef je ze niet alle 80 van kommentaar te voorzien.

8 Er is veel leuker vermaak op het net dan deze lijst, als je
niets te doen hebt kan je ook de 5 miljoen pornosites gaan
inventariseren of iets anders verzinnen waar verder niemand last
van heeft.

Groeten

Emiel Stolp

(nu nog op de lijst maar als het hier zo door gaat niet lang
meer)