De (democratische) legitimiteit (met EXCUUS)

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Wed Feb 9 11:15:43 CET 2000

Form: Reply
Text: (131 lines follow)
Mijn diepe en nederige excuses aan Remko de Knikker over het hem in de mond
leggen van uitspraken die hij niet gedaan heeft, ja zelfs aangevallen heeft.
Zijn niet intellectueel bedoelde opmerking over mijn sneller lezen dan denken
is hier terecht.
Na herlezing blijkt dat Mark Giebels de opmerking over legitimiteit en Weber
gemaakt heeft en dat Remko het er in dat mailtje ook niet mee eens is. Dat
krijg je bij lange threads, waarbij de ene het > teken gebruikt om oude
reacties aan te geven en de andere weer niet. Niettemin mijn fout.

Overigens ontgaat het mij waarom je gelijkheid (volgens Remko het
uitgangspunt van democratie, volgens mij is het gelijkwaardigheid (een
wezenlijk verschil)) als dogma moet hanteren om de grootst mogelijke vrijheid
(tot ontwikkeling) voor een persoon te genereren. Het lijkt me dat
gelijkheid, zeker in de persoonlijke sfeer, vaak een remmende kracht op de
vrijheid (tot ontwikkelen) vormt. Vrijheid en gelijkheid moeten vaak met
elkaar in evenwicht gebracht worden. En daar kun je beter pragmatisme dan
dogmatiek voor gebruiken.

Oh, ja. Op de persoon spelen hoeft geen scheldpartij in te houden.
Ik houd mijn opmerkingen over Remkootjes schrijfcapaciteit staande.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt door de opsteller beschouwd als persoonlijke
correspondentie en dient als zodanig behandeld te worden.
---------- Tekst van het origineel ----------

Van: "de Knikker, Remko" <Remko.deKnikker at nl.origin-it.com>, op 9-2-00 10:39:

ik zie de aanval op mijn persoon niet? Iets meer daadkracht en durf svp dan
lege hulzen, er staan weer rationele argumenten, die overigens van geen kant
deugen. Het combineren van argumenten uit verschillende overzichten vereist
abstractievermogen en overzicht, maar de aanzet is een begin op zich
natuurlijk, volhouden, waar een wil is is een weg. Het eerste argument is
niet het mijne, het commentaar daarop wel (sneller lezen dan denken, ipv
sneller schrijven dan denken is ook een kunst; overigens als
anti-intellectueel mis ik de scherpte van deze opmerking). Bijgevolg komen
het commentaar op het eerste citaat en het tweede citaat weer met elkaar
overeen. Voor mij is er niks mis mee om gelijkheid (het uitgangspunt van
democratie) als dogma te hanteren, het betekent namelijk de grootst
mogelijke vrijheid voor mij, en die heb ik nodig in het ontwikkelen en
bereiken van mijn persoonlijke doelstelling, in die zin is het dogma
natuurlijk te herleiden tot het natuurlijke en elementaire zelfbelang.
PS blijven proberen, iets minder laf zijn als je persoonlijk wordt trouwens,
dingen als lelijk, dom, idioot, laf, achterlijk, boer, etc. zijn enkele
voorbeelden die meer in de richting liggen. Remkootje is een gransgeval,
aangezien het ook als koosnaampje opgevat kan worden, en dus enige
onderdrukte sympathie kan behelzen die wijst op regressieve angstgevoelens.
Misschien moet je eens met iemand praten??  ;)))
vooraf je verontschuldigen voor een persoonlijke aanval vond ik ook niet
sterk.

veel plezier,