Monarchistische tegemoetkoming

Wed Feb 9 01:40:41 CET 2000

At 18:07 08-02-2000, Hein van Meeteren wrote:

>Nee, er is interactie, en mijn hoofd is vaak de uiteindelijke baas. Die
>zegt: geen handen op de kookplaat. Nu tandjes poetsen. Nu niet reageren op

Als Hein per ongeluk zijn hand toch op de kookplaat houdt, grijpt
zijn ruggemerg in (reflex). => Hoofd niet de baas.
Ook het hoofd zelf kent geen centrale instantie; de Amerikaanse
cognitief psycholoog Marvin Minsky spreekt in dit verband wel
van 'a society of minds'.

>dat akelige mannetje op het internet dat je treitert (niet persoonlijk
>bedoeld) . Soms rebelleert het hartje, of een ander  tsjakkraatje, en die
>gaat dan toch tekeer, maar meestal hou ik mijn hoofd er  toch bij...

Wie net als ik de capriolen van Hein van Meeteren binnen de
restanten van de Digitale Burgerbeweging waarneemt, kan bij
deze fraaie verzekering alleen maar heel hard lachen.

>Niet direct in stemming gebracht, maar de vele betogingen van de bevolking
>voor het Koningshuis (Troelstra, remember, 1918) zeggen ook veel. En

Ik heb onlangs in een boek over Wilhelmina gelezen hoe het nou zat
met de beroemdste aanhankelijkheidsbetuiging aan het Vorstenhuis in
1918: de koets die werd voortgetrokken door het aanhankelijke volk
dat de rol van paard overnam. Bleek in scene gezet door een conser-
vatieve kliek rond de militair baron Van Ittersum. De personen die
de koets trokken waren voornamelijk soldaten, geselecteerd door ge-
neraal Duymaer van Twist.

>moderner: peilingen ook .

Zolang er in Nederland bijkans een taboe rust op openheid over de
macht en invloed van de Koning zegt een peiling hoogstens iets
over de mate waarin de conservatieven erin slagen het volk hier-
van onkundig te houden.
Dat de Koning invloed heeft bij kabinetsformaties en ook achter
de schermen invloed uitoefent is bij grote delen van het volk
niet bekend. Zodra burgers hiervan op de hoogte worden gebracht
zijn velen niet meer voor het Koningshuis, zo is mijn ervaring.

Erik vdMb (oud-woordvoerder van het Nieuw Republikeins Genoot-
           schap NRG)

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl