monarchie

Wed Feb 9 01:39:48 CET 2000

At 17:37 08-02-2000, J.L. Swarte wrote:
>De veronderstelling dat het met een gekozen staatshoofd allemaal veel opener
>en zo zal zijn, lijkt mij nogal naïef. Zijn we Watergate alweer vergeten, de
>onderlinge vuilspuiterij van de presdentskanidaten etc.?

Mij niet. Nee, ik ben Watergate niet vergeten. In alle openheid
werd bekend wat Nixon had uitgevoerd. Naar wat de Nederlandse
Koning uitvoert is het slechts gissen. Zodra de verantwoordelij-
ke daarnaar wordt gevraagd trekt hij een misprijzend gezicht en
vlucht hij in een gefluisterde dialoog met de RVD.

Er zijn natuurlijk altijd excessen aan te wijzen - aan beide kan-
ten. (De Koning van Marokko liet zijn politieke tegenstanders op-
sluiten in duistere kerkers waar ze werden uitgehongerd. Ik kan
me voorstellen dat niet iedere Marokkaan met warme gevoelens aan
de monarchie denkt.)

Blijft gelden dat een monarchie een anachronisme is, een onvolko-
menheid in een verder democratisch bestel. En voordeel van een
gekozen staatshoofd is dat je er ook weer vanaf kunt. Een Koning
blijft aan tot hij zelf de tijd gekomen acht. Overal in de wester-
se wereld gaan stemmen op om het aantal ambtstermijnen van hoog-
geplaatsten aan een maximum te binden, omdat men begint in te zien
dat macht corrumpeert.
Dan valt het moeilijk te verdedigen dat iemand die achter de
schermen aanzienlijke invloed heeft - Van Meeteren merkt terecht
op dat de functie van de Koning tijdens formaties niet mals is -
decennia achtereen staatshoofd blijft.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl